SZKOLNY PROGRAM
WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W POKRZYWIANCE
NA ROK SZKOLNY
2024/2025
Podstawa prawna:
· Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997r. nr 78, poz. 483ze zm.)
· Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991r. nr 120, poz. 526)
· Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 poz..2215 ze zm.)
· Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 poz. 1327 ze zm.)
· Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 poz. 1082).
· Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487)
· Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2019 poz.852 ze zm)
· Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2018 poz.1446 ze zm.)
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 poz.1449)
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591)
· Obwieszczenie MEN z dnia 9 lipca 2020r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. z dnia 22 lipca 2020r poz. 1280 )
· Rozporządzenie MEN z dnia 10 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 ( Dz.U. z 2020r. poz.657)
· Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1394)
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018r. w sprawie doradztwa zawodowego ( Dz. U. z 2018r poz.1675)
· Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025
Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły opiera się na hierarchii wartości przyjętych przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski w koncepcji pracy szkoły. Ich celem jest wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju, ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, moralnej i społecznej. Zadanie to jest wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. Program jest zgodny z zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Kształcenie i wychowanie organizowane w szkole służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowuje go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności. obejmuje wszystkie działania i treści o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, gdzie wychowanie rozumiane jest jako proces wspomagania ucznia w rozwoju, oparty na indywidualnej osobowej relacji poszanowania godności obu stron (wychowawcy, rodzica, nauczyciela oraz wychowanka), które współdziałają ze sobą, dążąc do osiągnięcia celów wychowania, tj. do osiągnięcia pełnej dojrzałości ucznia w czterech podstawowych sferach: fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej. Działania zawarte w programie zapewniają kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym szkoły. Upowszechniają wśród dzieci i młodzieży wiedzę i umiejętności niezbędne do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej oraz zasady zrównoważonego rozwoju i kształtują postawy sprzyjające jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej. Upowszechniają wśród uczniów wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtują właściwe postawy wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych i sytuacji nadzwyczajnych. Pozwalają kształtować umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
Program zawiera działania, które w systemowy sposób angażują wszystkich uczniów i ich rodziców oraz całe środowisko szkolne.
Stanowi podstawę do konstruowania klasowych programów wychowawczych. Jest dokumentem, na którym opiera się codzienna praca szkoły i uruchamiane są procesy wychowawcze.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej. Określa również sposób realizacji zadań szkoły w zakresie wychowania i profilaktyki.
Działania wychowawczo- profilaktyczne są kierowane do uczniów równolegle z ich kształceniem, m.in. podczas zajęć z wychowawcą klasy oraz realizacji treści przedmiotowych. Ważnym elementem realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Działania profilaktyczne prowadzone są przede wszystkim na poziomie profilaktyki pierwszorzędowej (skierowana do osób, u których problemy jeszcze się nie pojawiły, wspomaga prawidłowe procesy rozwoju psychospołecznego). Występują też elementy profilaktyki drugorzędowej (adresowana do grupy podwyższonego ryzyka; celem działań jest ograniczenie głębokości i czasu trwania dysfunkcji, umożliwienie wycofania się z zachowań ryzykownych).
Przyjęte strategie działań to:
· działania informacyjne – ich celem jest dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych i tym samym umożliwienie dokonywania racjonalnego wyboru,
· działania edukacyjne – ich celem jest pomoc w rozwijaniu ważnych umiejętności psychologicznych i społecznych, niezbędnych do konstruktywnego zaspakajania potrzeb
· działania o charakterze alternatywnym – stwarzają możliwości, dzięki którym uczniowie mogą rozszerzać zakres swoich doświadczeń i osiągać zadowolenie oraz satysfakcję bez konieczności podejmowania zachowań dysfunkcjonalnych
· działania interwencyjne – mają na celu dostarczanie pomocy jednostkom
w identyfikowaniu swoich problemów i możliwości ich rozwiązywania.
Działania szkoły są ukierunkowane na wspieranie czynników chroniących – zarówno poprzez rozwijanie zasobów wewnętrznych, jak zewnętrznych, co wzmocni odporność uczniów na działanie czynników ryzykownych.
I . Założenia organizacyjne
Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny realizują nauczyciele, rodzice i uczniowie. Program obejmuje wszystkich uczniów, poprzez spójne oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne w trakcie organizowanej aktywności uczniów. Na podstawie Programu Wychowawczo - Profilaktycznego dla każdej klasy tworzy się plan działań wychowawczych i profilaktycznych dostosowany do potrzeb, możliwości i sytuacji wychowawczej klasy. Zakłada się współpracę z rodzicami oraz instytucjami, wspierającymi działalność wychowawczą i profilaktyczną.
Program jest dokumentem o charakterze otwartym.
II. Diagnoza procesu wychowawczego
Program Wychowawczo-Profilaktyczny powstał na podstawie obserwacji, analizy ankiet i konsultacji z rodzicami, nauczycielami oraz uczniami, dotyczącymi sytuacji wychowawczej w szkole. Jest odpowiedzią na realne potrzeby, problemy i zagrożenia, pojawiające się w szkole i jej środowisku. W wyniku obserwacji wyłoniono najbardziej znaczące dla środowiska naszej szkoły wartości: szacunek, tolerancja, sprawiedliwość, samodzielność, pracowitość, sumienność, empatia itp. oraz następujące obszary problemowe:
● potrzeba wychowywania poprzez kształtowanie umiejętności społecznych (samodzielność, współpraca rówieśnicza, koleżeńskość, odkrywanie swoich mocnych stron, radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych, rozwiązywanie sytuacji trudnych, kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami);
● potrzeba działań na rzecz profilaktyki uzależnień, przemocy, otyłości, wiedzy w zakresie zagrożeń współczesnego świata (urządzenia mobilne media społecznościowe, sieć Internet, gry komputerowe), spotkań z psychologiem i pedagogiem;
● potrzeba działań na rzecz profilaktyki zdrowotnej, w tym związanej z pandemią Covid-19, szczepieniami HPV, profilaktyką stomatologiczną, m.in. podczas rozmów z uczniami na temat obecnej sytuacji, uwrażliwienia na przestrzeganie zasad higieny, warsztaty wzmacniające poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego u uczniów;
● potrzeba zorganizowania szkoleń i warsztatów dla rodziców w zakresie relacji rówieśniczych, komunikacji rodzica z dzieckiem, nabywania kompetencji wychowawczych, wynikających ze świadomości poświęcania niewystarczającej uwagi dzieciom.
Program Wychowawczo - Profilaktyczny zakłada stworzenie wizerunku szkoły jako miejsca bezpiecznego i przyjaznego dla uczniów, rodziców, nauczycieli i innych osób z nią związanych. Będziemy dążyć do tego, aby uczniowie naszej szkoły wyrośli na ludzi mądrych, odpowiedzialnych, dobrych i życzliwych, umiejących radzić sobie z trudnościami codziennego życia, odróżniających dobro od zła, bezpieczeństwo od niebezpieczeństwa, reagujących na otaczające zagrożenie, umiejących dostrzegać potrzeby i problemy innych oraz służyć im pomocą.
III. Misja szkoły
Szkoła Podstawowa w Pokrzywiance to nowoczesna, przyjazna placówka, przygotowującą uczniów do kontynuowania nauki na kolejnych etapach edukacyjnych. Jednym z jej głównych celów jest systematyczne podnoszenie jakości pracy we wszystkich obszarach działalności. Dokładamy wszelkich starań, aby uczeń czuł się w niej pewnie i bezpiecznie oraz osiągał sukcesy na miarę swoich możliwości. W naszej szkole panuje atmosfera przyjaźni i wzajemnej akceptacji. Dążymy do tego, by uczniowie naszej szkoły wyrośl na ludzi kreatywnych, mających poczucie własnej wartości i odpowiedzialności za własne zachowanie i rozwój.
Jesteśmy szkołą, która:
● zapewnia wszechstronny rozwój osobowości uczniów, uwzględniając ich indywidualne potrzeby,
● rozwija uzdolnienia i zainteresowania uczniów poprzez realizację zajęć pozalekcyjnych i udział w różnorodnych konkursach,
● wprowadza uczniów w świat literatury; czytania jako umiejętności rozumienia, wykorzystania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, jako jedna z najważniejszych umiejętności zdobytych przez ucznia w procesie kształcenia. Dzieci, które dużo czytają z łatwością nazywają swoje uczucia i wchodzą w relacje z rówieśnikami, rzadziej sprawiają kłopoty wychowawcze, obiektywnie patrzą na zachowanie swoje i innych, lepiej radzą sobie z obowiązkiem szkolnym oraz funkcjonowaniem w społeczności szkolnej,
● przygotowuje uczniów do dokonywania odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z sieci Internet, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania, opartych na wzajemnym szacunku, relacji z innymi użytkownikami sieci,
● upowszechnia zdrowy styl życia, kształtując postawy prozdrowotne i proekologiczne,
● wychowuje w duchu patriotyzmu, uczy poszanowania historii narodu i tradycji regionu, jednocześnie otwiera uczniów na korzyści, płynące z zachowania pokoju, przestrzegania praw człowieka, integracji europejskiej i współpracy międzynarodowej,
● wychowuje, uwzględniając wartości takie, jak: szacunek, tolerancja, samodzielność, samokrytycyzm oraz poczucie obowiązku,
● dąży do integracji społeczności uczniowskiej poprzez budowanie atmosfery akceptacji i tolerancji w relacjach uczniów wywodzących się z różnych środowisk rodzinnych,
● przekazuje i rozwija kompetencje społeczne, takie jak: komunikacja i współpraca w grupie, także w środowiskach wirtualnych,
● bierze udział w projektach i uczy, wykorzystując metodę projektu,
● dba o właściwy klimat, sprzyjający twórczej i efektywnej pracy,
● jest przyjazna dla ucznia, rodziców i nauczycieli,
● wspomaga wychowawczą rolę rodziny, współdziałając z rodzicami w procesie kształcenia i wychowania,
● gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną.
Misją naszej szkoły jest wychowanie dziecka świadomego dokonywanych wyborów, wrażliwego i otwartego na środowisko naturalne i społeczne, w jakim funkcjonuje, pewnie poruszającego się w określonym kulturowo i światopoglądowo systemie wartości, odpowiedzialnego, prawego, krytycznego, tolerancyjnego i zdolnego do współdziałania.
IV. Wizja szkoły
Nasza szkoła to placówka, która kształtuje swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie uniwersalnego systemu wartości, dziedzictwa historycznego i kulturowego tak, aby poprzez właściwe kreowanie własnego rozwoju, godnie wpisać się w kształtowanie otaczającej rzeczywistości.
W naszej szkole zależy nam na wdrażaniu w życie i pielęgnowaniu takich wartości, jak: szacunek, tolerancja, samodzielność, samokrytycyzm oraz poczucie obowiązku. Dbamy o właściwy klimat, sprzyjający twórczej i efektywnej pracy, który wprowadza relacje, integrujące nauczycieli, uczniów i rodziców we wspólnotę szkolną. Uczymy otwartości, tolerancji oraz szacunku dla tradycji i kultury różnych narodów. Uwrażliwiamy uczniów na istotne problemy społeczne: zdrowotne, prawne, finansowe, klimatyczne i ochrony środowiska. Chcemy być atrakcyjnym i bezpiecznym miejscem nauki, na którego funkcjonowanie mają wpływ wszyscy jego twórcy - nauczyciele, uczniowie i rodzice. Pragniemy umacniać poczucie podmiotowości i wiary we własne siły, z równoczesnym przygotowaniem do podejmowania działań, składających się na realizację założonych celów.
Dążymy do tego, aby uczeń umiał analizować docierające do niego informacje, był krytyczny wobec zasobów sieci Internet, programów telewizyjnych, filmów, czasopism, książek, znał mechanizmy działania reklamy, był otwarty, komunikatywny, kreatywny oraz zaangażowany w działalność artystyczną, sportową i ogólnorozwojową.
V. Zasady współpracy wychowawczo-profilaktycznej ze środowiskiem lokalnym
Szkoła w oddziaływaniach profilaktycznych i wychowawczych współpracuje z następującymi instytucjami:
● Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Bodzentynie
● Policją
● Strażą Pożarną
● Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Nowej Słupi
● Gminnym Ośrodkiem Kultury i Sportu w Rudkach
● Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowej Słupi
VI. Przy realizacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego szkoła współpracuje także z innymi instytucjami (poradnie specjalistyczne, stowarzyszenia, instytucje, wspierające działania prospołeczne, patriotyczne, ekologiczne i promujące zdrowy styl życia)
VII. Główne cele profilaktyki i wychowania Zgodnie z wytycznymi i polityką Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2024/2025 w harmonogramach pracy wychowawczej zostaną odzwierciedlone podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
W oparciu o kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025, wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2023/2024, program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, wyniki przeprowadzonych diagnoz zostały wyłonione następujące obszary problemowe:
- wspieranie aktywności uczniów w zakresie kształtowania zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej,
- kształtowanie postaw obywatelskich, społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i Ojczyznę,
- rozwijanie u uczniów empatii i wrażliwości na potrzeby innych, propagowanie idei wolontariatu, dzięki któremu dzieci i młodzież rozwijają swoją wrażliwość na los potrzebujących, biorą na siebie odpowiedzialność za własne życie i życie społeczne,
- wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji,
- kształtowanie myślenia analitycznego uczniów oraz pogłębianie umiejętności matematycznych,
- kształcenie umiejętności uczenia się przez całe życie, poprzez wzmocnienie współpracy szkoły z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi, w tym rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów, które umożliwią dialog z innymi i z samym sobą (nauka nawiązywania serdecznego kontaktu, sympatii, szacunku i tolerancji),
- kształtowanie kompetencji międzykulturowych (nabywanie umiejętności porozumiewania się w języku obcym, ale również kształtowanie postawy otwartości i akceptacji, woli porozumienia oraz ciekawości dotyczącej poznawania różnic)
- praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym ( w razie potrzeb)
- kultywowanie tradycji szkoły, dbałość o klimat szkoły,
- zapewnienie bezpieczeństwa w szkole.
VIII. Kształcenie ogólne w szkole podstawowej (według podstawy programowej) ma na celu:
● wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji,
wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia;
● wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
● formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
● wspieranie rozwoju intelektualnego np. poprzez rozwijanie kompetencji takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania; rozbudzanie ciekawości
poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
● ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
● zachęcanie do aktywnego i zdrowego stylu życia;
● kształtowanie umiejętności i przekazywanie wiadomości, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
● wdrażanie treści kształcenia z zakresu bezpieczeństwa państwa, organizacji działań ratowniczych, edukacji zdrowotnej i pierwszej
pomocy;
● wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
● wspieranie wszechstronnego rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy i rozbudzenie jego naturalnej ciekawości poznawczej;
● kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;
ukierunkowanie ucznia ku wartościom;
● zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;
● dbanie o zdrowie uczniów i ich prawidłowy rozwój, upowszechnianie systemu wartości, w którym zdrowie jest jedną z głównych
wartości, tworzenie negatywnego stosunku do środków uzależniających, ukazanie szkodliwego działania substancji psychoaktywnych na
organizm człowieka, rozwijanie postawy asertywnej, odmawiania szkodliwym propozycjom, kształtowanie odpowiedzialności za własne
zdrowie.
IX. Najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to:
1. Sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz w językach obcych nowożytnych;
2. Sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia analitycznego i matematycznego;
3. Poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł, bezpieczne korzystanie z zasobów internetowych;
4. Kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się
informatyki, w tym programowanie;
5. Rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik mediacyjnych;
6. Praca w zespole i społeczna aktywność;
7. Aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju.
X. Struktura oddziaływań wychowawczych
1. Dyrektor szkoły:
· stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
· dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
· dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,
· nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
· stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
· czuwa nad realizacją przez uczniów obowiązku szkolnego,
· wspomaga pracę nauczycieli i wychowawców w realizacji zadań wychowawczo-profilaktycznych,
· nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego,
· motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
· stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
· inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
· dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
· nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego
· stwarza warunki do przestrzegania w szkole „Wytycznych MEiN, MZ i GIS” obowiązujących w okresie pandemii (w razie potrzeby)
· zapewnia równowagę pomiędzy wymaganiami reżimu sanitarnego a działaniami chroniącymi zdrowie psychiczne uczniów;
· w okresie ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 organizuje zadania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
2. Rada Pedagogiczna:
· uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
· dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania,
· dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami czasu epidemii oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,
· uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
· opracowuje projekt szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,
· uczestniczy w realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
· uczestniczy w ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
3. Nauczyciele:
· współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
· reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
· reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
· przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i innymi negatywnymi skutkami i zagrożeniami,
· przestrzegają reguł sanitarnych określonych w „Wytycznych MEiN, MZ, GIS”, obowiązujących w szkole np. w okresie epidemii,
· udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, skutków długotrwałej izolacji społecznej, ograniczeń i nieprzewidywalnych zmian,
· zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego szacunku i wspomagania,
· kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
· rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
· wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia,
· przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
· udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
· kształcą i wychowują młodzież w duchu patriotyzmu i demokracji,
· prowadzą rozmowy z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
· kształtują u uczniów pozytywne myślenie i stawianie na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości.
4. Wychowawcy klas:
· diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
· rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, w tym zagrożenia wynikające z nadmiernego i niekontrolowanego korzystania z zasobów Internetu,
· rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
· prowadzą w różnych formach szkolenia i konsultacje dla rodziców,
· dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego,
· na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
· przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
· zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
· są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
· oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami - uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające z długotrwałego trwania w stanie epidemii np. COVID-19,
· współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
· wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
· rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
· realizują zadań związane z doradztwem zawodowym,
· kształtują postaw społeczne uczniów w ramach wolontariatu,
· dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
· podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
· współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
· podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.
5. Samorząd Uczniowski:
· reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
· uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
· jest inspiratorem i organizatorem życia społeczno-kulturalnego szkoły zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
· współpracuje z zespołem wychowawców i radą pedagogiczną,
· prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
· propaguje idee samorządności oraz wychowania w demokracji,
· dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję
· może podejmować działania z zakresu wolontariatu
6. Rodzice:
· współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
· uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
· współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie w czasie nauki stacjonarnej, hybrydowej i zdalnej,
· uczestniczą w zebraniach, organizowanych przez szkołę,
· biorą udział w warsztatach organizowanych przez wychowawców i specjalistów, które poświęcone są zagadnieniom wychowawczym i profilaktycznym;
· uczciwe i rzetelne informują wychowawców o stanie zdrowia dziecka i przyczynach jego nieobecności na zajęciach,
· przychodzą na indywidualne konsultacje z wychowawcami i nauczycielami,
· wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucia bezpieczeństwa,
· dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci (np. czuwanie nad bezpiecznym korzystaniem z sieci Internet),
· Rada Rodziców uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczo - Profilaktyczny szkoły.
7. Psycholog i pedagog szkolny:
XI. Priorytetowe działania wychowawczo-profilaktyczne przyjęte do realizacji w roku szkolnym 2024/ 2025
Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb
i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
· wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
· kierunków polityki oświatowej państwa,
· ewaluacji Programu Wychowawczo- Profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2023/2024,
· wniosków i analiz z pracy zespołów przedmiotowych i zespołów zadaniowych,
· innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły.
Priorytetowe obszary działania:
· wdrożenie działań szkolnego procesu promocji zdrowia – kształtowania czynnych postaw uczniów wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych oraz umiejętności doskonalenia zdrowia własnego, w tym nauka udzielania pierwszej pomocy,
· kształtowanie postaw obywatelskich, społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę, kultywowanie tradycji szkoły, dbałość o klimat szkoły,
· rozwijanie u uczniów empatii i wrażliwości na potrzeby innych, propagowanie idei wolontariatu, dzięki któremu dzieci i młodzież rozwijają swoją wrażliwość na los potrzebujących, biorą na siebie odpowiedzialność za własne życie i życie społeczne,
· motywowanie do aktywności w ramach wolontariatu,
· dostosowywanie metod i formy pracy do potrzeb i możliwości uczniów oraz reagowania na ich potrzeby,
· rozwijanie kompetencji czytelniczych,
· wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji,
· kształtowanie myślenia analitycznego uczniów oraz pogłębianie umiejętności matematycznych,
· kształcenie umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkoły z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi, w tym rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów, które umożliwią dialog z innymi i z samym sobą (nauka nawiązywania serdecznego kontaktu, sympatii, szacunku i tolerancji),
· kształtowanie kompetencji międzykulturowych (nabywanie umiejętności porozumiewania się w języku obcym, ale również kształtowanie postawy otwartości i akceptacji, woli porozumienia oraz ciekawości dotyczącej poznawania różnic) – praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym,
· podejmowanie działań zmierzających do skutecznego przeciwdziałania nieuzasadnionym nieobecnościom,
· zapewnienie bezpieczeństwa w szkole, wdrażanie uczniów do przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
· włączanie w szerszym zakresie rodziców w realizację zadań statutowych szkoły, w tym motywowanie do podnoszenia kompetencji wychowawczych w ramach prowadzonych przez szkołę działań
XII. Harmonogram działań wychowawczo- profilaktycznych
1. Klasy I-III
OBSZAR ZDROWIE / SFERA FIZYCZNA Edukacja zdrowotna realizowana będzie poprzez: wdrożenie działań szkolnego procesu promocji zdrowia i kształtowania czynnych postaw uczniów wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych oraz umiejętności doskonalenia zdrowia własnego.
|
|||||||
Lp |
Zadania |
Adresaci |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
Odpowiedzial-ni |
|
1. |
Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych, kształtowanie właściwego zachowania w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia z uwzględnieniem pracy zdalnej (w razie potrzeb) |
Uczniowie rodzice
|
- zajęcia profilaktyczne - spotkania tematyczne
|
Wychowawcy Pielęgniarka szkolna, Psycholog |
cały rok
|
Wychowawcy
Pielęgniarka szkolna Psycholog |
|
2. |
Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej. |
Uczniowie rodzice
|
- spotkania dotyczące higieny osobistej |
Pielęgniarka szkolna Wychowawcy |
cały rok
|
Pielęgniarka szkolna Wychowawcy |
|
3. |
Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach kryzysowych.
|
Uczniowie
|
- spotkania tematyczne - pogadanki tematyczne - zapoznanie z regulaminami obowiązującymi w szkole - warsztaty z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej |
Policja, Straż pożarna, wychowawcy
|
wg potrzeb
wg potrzeb
|
Wychowawcy
|
|
4. |
Przygotowanie do bezpiecznego udziału w zajęciach ruchowych, prawidłowego poruszania się po drogach oraz korzystania ze środków komunikacji. Kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy. |
Uczniowie |
- pogadanki - zajęcia praktyczne (ćwiczenia)
|
wychowawcy |
wrzesień |
Wychowawcy |
|
OBSZAR KULTURA / SFERA INTELEKTUALNA
|
|||||||
Lp |
Zadania |
Adresaci |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
Odpowiedzial-ni |
|
1. |
Przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań. |
Uczniowie
|
- zajęcia pozalekcyjne - koła zainteresowań
|
Wychowawcy Nauczyciele
|
cały rok
|
Nauczyciele Wychowawcy |
|
2. |
Wspieranie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
|
Uczniowie
|
- zajęcia wyrównawcze - zajęcia korekcyjno- kompensacyjne - zajęcia logopedyczne - zajęcia emocjonalno - – społeczne |
Nauczyciele Nauczyciele specjaliści
|
cały rok
|
Wychowawcy Nauczyciele Nauczyciele specjaliści
|
|
3. |
Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych.
|
Uczniowie
|
- zajęcia pozalekcyjne - koła zainteresowań - udział w konkursach |
Nauczyciele
|
cały rok
|
Nauczyciele
|
|
4. |
Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych, kształtowanie świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne, respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów oraz reagowania na przemoc z uwzględnieniem kształcenia na odległość. |
Uczniowie
|
- zajęcia komputerowe - zajęcia biblioteczne - zajęcia edukacyjne
|
nauczyciele
|
cały rok
|
n- le przedmiotu bibliotekarka n-le kl. I-III
|
|
5. |
Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi i wytworami kultury(również - on-line), wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci – rozwijanie kompetencji czytelniczych. |
Uczniowie
|
- wyjścia/ wyjazdy do instytucji kulturalno- oświatowych, muzeum, - koła zainteresowań - wycieczki klasowe - narodowe czytanie - lekcje biblioteczne - konkursy czytelnicze |
nauczyciele |
wg potrzeb |
n-le bibliotekarka
|
|
6. |
Dostosowanie sposobów i metod pracy do potrzeb i możliwości uczniów. |
Uczniowie |
|
Nauczyciele |
cały rok |
Nauczyciele |
|
OBSZAR RELACJE / SFERA SPOŁECZNA
|
|||||||
Lp |
Zadania |
Adresaci |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
Odpowiedzial -ni |
|
1. |
Rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; uświadomienie wpływu przyrody nieożywionej na życie ludzi, roślin i zwierząt Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych. |
Uczniowie
|
- wycieczki przyrodnicze - konkursy tematyczne - udział w akcjach proekologicznych
|
nauczyciele
|
Wg harmonogramu imprez szkolnych
|
Nauczyciele wg harmonogramu imprez szkolnych
|
|
2. |
Kształtowanie umiejętności przestrzegania reguł. Kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej; zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności. |
Uczniowie
|
- pogadanki - drama - filmy edukacyjne - zajęcia świetlicowe z elementami biblioterapii
|
nauczyciele opiekunowie świetlicy szkolnej
|
cały rok
|
Nauczyciele opiekunowie świetlicy
|
|
3. |
Kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności kulturowej uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność; Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich, dbałość o tradycje i tożsamość narodową. |
Uczniowie
|
- uroczystości szkolne - zajęcia edukacyjne
|
nauczyciele
|
cały rok, wg harmonogramu imprez i uroczystości szkolnych, lokalnych.
|
nauczyciele
|
|
4. |
Kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz poszanowania ich praw. |
Uczniowie |
- uroczystości szkolne - zajęcia edukacyjne
|
nauczyciele
|
Wg harmonogramu imprez i uroczystości szkolnych |
Nauczyciele opiekunowie świetlicy
|
|
5. |
Podejmowanie działań na rzecz innych- wolontariat.
|
Uczniowie
|
- zajęcia edukacyjne - zbiórki karmy dla zwierząt
|
Nauczyciele Wychowawcy |
Wg potrzeb
|
nauczyciele wychowawcy
|
|
OBSZAR RELACJE / SFERA EMOCJONALNA
|
|||||||
Lp |
Zadania |
Adresaci |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
Odpowiedzial-ni |
|
1. |
Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi. Rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów. |
Uczniowie
|
- pogadanki - filmy edukacyjne - spektakle profilaktyczne
|
Nauczyciele edukacji wczesnoszkol -nej
|
cały rok wg potrzeb
|
Nauczyciele edukacji wczesnoszk.
|
|
2. |
Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom uczniów w sieci- cyberprzemoc z uwzględnieniem kształcenia na odległość.
|
Uczniowie
|
-pogadanki
|
Nauczyciele edukacji wczesnoszk.
|
Wg potrzeb
|
Nauczyciele edukacji wczesnoszk.
|
|
3. |
Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach ekspresji; branie odpowiedzialności za swoje decyzje i działania. |
Uczniowie
|
- zajęcia edukacyjne - filmy edukacyjne - spektakle teatralne (także - on-line) - zajęcia z pedagogiem i psychologiem,
|
Nauczyciele edukacji wczesnoszk. Pedagog Psycholog |
cały rok |
Nauczyciele edukacji wczesnoszk. Pedagog Psycholog |
|
4. |
Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z emocjami i stresem wynikającym z ograniczenia funkcjonowania szkoły oraz ewentualnej sytuacji epidemiologicznej w kraju. |
Uczniowie |
- rozmowy, pogadanki - zajęcia z pedagogiem i psychologiem |
Nauczyciele, wychowawcy |
|
Nauczyciele Wychowawcy Pedagog Psycholog |
|
OBSZAR KULTURA / SFERA MORALNA
|
|||||||
Lp |
Zadania |
Adresaci |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
Odpowiedzial-ni |
|
1. |
Kształtowanie umiejętności odróżniania dobra od zła.
|
Uczniowie
|
- zajęcia edukacyjne - filmy edukacyjne - spektakle profilaktyczne (w tym - on-line) |
Nauczyciele kl. I-III
|
Cały rok
|
Nauczyciele kl. I-III
|
|
2. |
Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji. |
Uczniowie
|
- zajęcia edukacyjne - lekcje religii - zajęcia świetlicowe
|
Nauczyciele kl. I-III
|
Cały rok
|
nauczyciele kl. I-III nauczyciel religii, wychowawca świetlicy |
|
3. |
Przygotowanie do radzenia sobie w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla ludzi różnych zawodów.
|
Uczniowie
|
- zajęcia edukacyjne |
Nauczyciele kl. I-III
|
Wg potrzeb |
nauczyciele kl. I-III
|
|
2. Klasy IV - VIII
OBSZAR / SFERA FIZYCZNA Sfera fizycznego rozwoju ucznia – edukacja zdrowotna realizowana będzie poprzez: - wdrożenie działań szkolnego procesu promocji zdrowia - kształtowania czynnych postaw uczniów wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych oraz umiejętności doskonalenia zdrowia własnego.
|
||||||
Lp. |
Zadania |
Adresaci |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
Odpowiedzialni |
1. |
1) Kształtowanie prawidłowych postaw prozdrowotnych, określanie ich wpływu na zdrowie, w tym zdrowie psychiczne. 2) Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa uczniów.
|
Uczniowie |
- Zapoznawanie z regulaminami obowiązującymi w szkole. - Pogadanki na temat bezpieczeństwa w szkole i poza nią. - Zapoznawanie uczniów z procedurami i instrukcjami BHP. - Udział w ewakuacji. - Udział w konkursach i turniejach związanych z bezpieczeństwem. - Przygotowania do egzaminu na kartę rowerową - Dzień bezpiecznego Internetu |
Wszyscy nauczyciele,
Nauczyciele
Wszyscy pracownicy szkoły
Nauczyciel techniki, wychowania fiz. Nauczyciel informatyki |
Cały rok szkolny
II semestr |
Nauczyciele , wychowawcy dyrektor, nauczyciele
Wszyscy pracownicy szkoły
Nauczyciel techniki i Edb |
2. |
1) Stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów poprzez aktywne działania prozdrowotne 2) Opracowanie planu działań promocji zdrowia w oparciu o diagnozę potrzeb uczniów i rodziców. 3) Promowanie zrównoważonych form spędzania wolnego czasu. 4) Prowadzenie zajęć terapeutycznych rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne uczniów oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym z uczniami potrzebującymi wsparcia. 5) Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci oraz organizowania i udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
|
Uczniowie
Uczniowie Rodzice Nauczyciele
Uczniowie
Uczniowie
Nauczyciele |
- Wyposażenie uczniów w umiejętności skutecznego dbania o własne zdrowie. - Gazetki ścienne i ulotki. - Udział w zawodach sportowych, akcjach i konkursach prozdrowotnych. - Organizacja szkolnych imprez sportowych, zajęć pozalekcyjnych: sportowo-rekreacyjnych, turystyczno-krajoznawczych, regionalnych. - Udział w wydarzeniach związanych ze Światowym Dniem AIDS (happening) Organizowanie na terenie szkoły - Spotkania z higienistką szkolną , psychologiem i pedagogiem. - Nawiązanie współpracy z podmiotami zewnętrznymi: kooperacja z innymi szkołami, stacją sanitarno-epidemiologiczną, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, biblioteką publiczną, instytucjami kultury (teatrami i domami kultury), a także organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami i fundacjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, podmiotami wspierającymi właściwą organizację kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Wszyscy nauczyciele,
Nauczyciele w.f Nauczyciel biologii
Wszyscy nauczyciele,
Nauczyciel techniki, wychowania fiz. Nauczyciel informatyki Pielęgniarka Pedagog Psycholog
Dyrektor szkoły
Wszyscy nauczyciele |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele w.f
Wszyscy nauczyciele,
Nauczyciel techniki, wychowania fiz. Nauczyciel informatyki Pielęgniarka Pedagog Psycholog
Dyrektor szkoły
Wszyscy nauczyciele |
3. |
1) Nauka bezpiecznych zachowań w sytuacjach kryzysowych. 2) Podejmowanie działań informacyjnych – zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci poprzez zapoznanie uczniów ze Standardami Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem, zagrożeniami, na które mogą być narażeni, korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne. |
Uczniowie |
- Zajęcia warsztatowe, pogadanki, spotkania z funkcjonariuszami Straży Pożarnej. - Lekcje wychowawcze, indywidualne - Konsultacje z wychowawcą klasy, - Lekcje przedmiotowe, - Wydarzenia klasowe i szkolne, - Aktywna obecność uczniów w społeczności szkolnej i inne.
|
funkcjonariusze Straży Pożarnej
nauczyciele wychowawcy |
zgodnie z kalendarzem |
Wychowawcy, funkcjonariusze Straży Pożarnej
|
4. |
Uczenie właściwego zachowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia |
Uczniowie |
- Warsztaty z zakresu udzielania pierwszej pomocy (IV-VIII) - Lekcje EDB |
Specjalista ds. udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej |
W trakcie roku szkolnego |
Ratownicy medyczni Nauczyciel EDB |
5. |
Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez promowane aktywnego i zdrowego stylu życia. |
Uczniowie |
- Tematyka godz. wychowawczych, - Zajęcia pozalekcyjne, - Spotkania z pielęgniarką, - Konkursy o zdrowiu. - Tydzień Kultury Ekologiczno – zdrowotnej. |
Wychowawcy pielęgniarka , nauczyciele w-fiz. biologii,
|
Cały rok
Kwiecień |
Wychowawcy klas nauczyciele w-fiz.
Nauczyciel biologii Wychowawcy klas |
6. |
Kształtowanie świadomości własnego ciała z uwzględnieniem zmian fizycznych i psychicznych okresu dojrzewania |
Uczniowie |
-Tematyka lekcji przyrody, biologii lekcje WDŻ -Spotkania z pielęgniarką |
nauczyciele przyrody, WDŻ, biologii |
Zgodnie z tematyką zajęć |
Nauczyciel biologii WDŻ, n-l przyrody pielęgniarka |
7. |
Tydzień informacyjno – edukacyjny
|
Uczniowie |
Spotkania z pielęgniarką |
wychowawcy |
wrzesień |
Wychowawcy
|
8. |
1) Profilaktyka uzależnień. Współpraca nauczycieli klas I–VIII ze specjalistami zatrudnionymi w szkole w celu dokonywania diagnozy potrzeb zdrowotnych uczniów: - określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, - rozpoznawanie przyczyn trudności zdrowotnych w funkcjonowaniu ucznia, w tym barier i ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie w szkole, - podejmowanie jednorazowych i cyklicznych wydarzeń związanych z promocją zdrowia sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dziecka w celu podnoszenia efektywności nabywania sprawności, - diagnozowanie występowania czynników ryzyka i czynników chroniących przed sięganiem po substancje psychoaktywne przez uczniów, - ocena występowania zjawisk zachowań ryzykownych, takich jak agresja, zażywanie środków odurzających, samookaleczenia, oraz zaburzeń odżywiania (bulimia, anoreksja, otyłość) lub snu. 2) Dbanie o rozwój wiedzy i umiejętności zawodowych nauczycieli o umiejętności dotyczące problematyki związanej z uzależnieniami. 3) Nabywanie umiejętności opierania się naciskom otoczenia, nabywanie umiejętności bycia asertywnym. |
Uczniowie |
- Diagnozowanie problemu zachowań ryzykownych wśród uczniów . - Działania informacyjne – dostarczanie wiarygodnych informacji na temat ryzyka i czynników chroniących przed sięganiem po substancje psychoaktywne przez uczniów. - Długofalowa organizacja wspierania przez wychowawców i nauczycieli, ucznia we wzmacnianiu odporności psychicznej poprzez:
- Prowadzenie pogadanek na temat zdrowia psychicznego, odporności psychicznej na godzinach wychowawczych, zgodnie z treściami uwzględnionymi w podstawie programowej. - Zajęcia warsztatowe na temat uzależnień. - Udział w lokalnych i ogólnopolskich kampaniach i programach on-line - Gazetki tematyczne, ulotki, broszury. |
Nauczyciele, wychowawcy
Nauczyciele, wychowawcy
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele wychowawcy
Nauczyciele wychowawcy
Nauczyciele wychowawcy
Pedagog Psycholog
Nauczyciele wychowawcy
|
cały rok |
Nauczyciele, wychowawcy,
Nauczyciele wychowawcy
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele wychowawcy
Nauczyciele wychowawcy
Pedagog Psycholog
Nauczyciele wychowawcy
|
OBSZAR / SFERA INTELEKTUALNA
|
||||||
Lp. |
Zadania |
Adresaci |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
Odpowiedzialni |
1. |
Kształtowanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia. |
Uczniowie |
Pozytywna motywacja, ocenianie kształtujące, projekty edukacyjne, koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów. |
Nauczyciele |
cały rok |
Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów |
2. |
Monitorowanie osiągnięć uczniów. |
Uczniowie |
Przeprowadzenie wewnątrzszkolnych diagnoz osiągnięć edukacyjnych.
|
Nauczyciele przedmiotów |
cały rok szkolny |
Wszyscy nauczyciele |
3. |
Motywowanie uczniów do systematycznej pracy. Wdrażanie do współodpowiedzialności za proces nauczania. |
Uczniowie |
Ocenianie kształtujące. Projekty edukacyjne. Promowanie wartości edukacji. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości uczniów. Motywowanie uczniów do nauki poprzez pogadanki, wycieczki edukacyjne, warsztaty, pracę w zespołach. |
Wszyscy nauczyciele
|
cały rok
Wg ustaleń |
Wszyscy nauczyciele.
Wychowawcy klas |
4. |
Wspomaganie uczniów w celu eliminacji braków i wyrównaniu szans edukacyjnych.
|
Uczniowie |
Zorganizowanie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z języka polskiego, matematyki. |
Nauczyciele przedmiotów |
cały rok Wrzesień -grudzień |
Dyrektor szkoły, nauczyciele |
5. |
Zapobieganie nieuzasadnionym nieobecnościom uczniów na zajęciach. |
Uczniowie |
Współpraca z rodzicami. Monitorowanie nieobecności. Konsekwentne stosowanie systemu kar i nagród zawartych w Statucie szkoły. Informowanie o konsekwencjach prawnych nieuzasadnionych nieobecności. |
Wszyscy nauczyciele, dyrektor
|
cały rok |
Wszyscy nauczyciele, dyrektor, |
6. |
Upowszechnianie czytelnictwa- rozwijanie kompetencji czytelniczych. |
Uczniowie |
Rozbudzanie potrzeb czytelniczych poprzez działalność biblioteki szkolnej: konkursy, spotkania autorskie, wystawy. Rozwijanie kompetencji czytelniczych i medialnych na wszystkich przedmiotach. Promowanie działań mających na celu rozbudzanie u uczniów zamiłowania do czytania. Akcje, kiermasze, wieczornice, wspólne czytanie. |
Wszyscy nauczyciele, bibliotekarz
Nauczyciele języka polskiego
|
cały rok
|
Wszyscy nauczyciele, Bibliotekarz
Nauczyciele języka polskiego
|
7. |
Praca z uczniem zdolnym. Rozwijanie logicznego, analitycznego myślenia, rozwijanie pasji i talentów.
|
Uczniowie |
Zajęcia pozalekcyjne; koła zainteresowań. Praca indywidualna z uczniem. Przygotowanie uczniów do udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych
|
Nauczyciele przedmiotów |
cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
8. |
Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Uczniowie |
Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, zajęcia wyrównawcze, zajęcia logopedyczne, zajęcia emocjonalno-społeczne, - indywidualizacja procesu nauczania - dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości uczniów |
Nauczyciele wychowawcy nauczyciele przedmiotów
|
cały rok |
Wychowawcy nauczyciele
Nauczyciele przedmiotów |
9. |
Kształtowanie postaw; odpowiedzialności, samodzielności, pracowitości, wytrwałości, kreatywności.
|
Uczniowie |
Projekty edukacyjne, konsekwentne przestrzeganie procedur i regulaminów obowiązujących w szkole |
Wszyscy nauczyciele
|
cały rok
|
Wszyscy nauczyciele
|
10. |
Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z wytworami kultury i sztuki. |
Uczniowie |
Uczestnictwo w spektaklach, seansach filmowych, koncertach wycieczki do muzeum (także on-line) |
Wychowawcy, nauczyciele muzyki i plastyki |
cały rok |
Wychowawcy, nauczyciele muzyki i plastyki |
11. |
Dostosowanie sposobów, metod pracy do możliwości i potrzeb uczniów.
|
Uczniowie |
|
nauczyciele |
cały rok |
Nauczyciele |
OBSZAR / SFERA SPOŁECZNA Sfera społecznego rozwoju ucznia – kształtowanie postaw społecznych (relacje): - kształtowanie postaw ukierunkowanych na rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych, - kształtowanie u uczniów i nauczycieli umiejętności pracy w zróżnicowanym zespole, - umiejętne wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych – rozumienie i respektowanie obowiązujących norm w życiu codziennym i cyberprzestrzeni – krytyczna analiza informacji.
|
||||||
Lp. |
Zadania |
Adresaci |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
Odpowiedzialni |
1. |
Kształtowanie umiejętności interpersonalnych wzajemnej współpracy, współdziałania na rzecz zespołu.
|
Uczniowie |
- Integracja zespołów klasowych; udział w imprezach , wycieczkach, spotkaniach , projektach organizowanych w szkole i poza nią - Kształtowanie nawyków zachowania zgodnie z przyjętymi normami społecznymi. - Dbanie o piękno języka polskiego. |
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy klas |
cały rok
cały rok |
Wszyscy nauczyciele
Wychowawcy |
2. |
1) Kształtowanie postaw prospołecznych. 2) Organizacja przestrzeni edukacyjnej, która sprzyja rozwijaniu u uczniów empatii i wrażliwości na potrzeby innych – współpraca ze środowiskiem rodzinnym uczniów. 3) Systematyczna współpraca z rodzicami w celu ujednolicenia systemu oddziaływań wychowawczych i budowania atmosfery wzajemnej pomocy 4) Uwrażliwienie na krzywdę i zło, wolontariat |
Uczniowie
Rodzice |
- Respektowanie regulaminów porządkowych w szkole. - Uczenie aktywności i branie na siebie odpowiedzialności za życie klasy i szkoły. - Uwrażliwianie na potrzeby innych. - Angażowanie młodzieży do pracy na rzecz środowiska lokalnego w ramach wolontariatu. - Udział w projektach i akcjach rozwijających samodzielność uczniów. - Rozwijanie samorządności poprzez organizowanie imprez, uroczystości szkolnych, realizacje projektów - Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne prowadzone na godzinach wychowawczych. - Zajęcia i warsztaty z zakresu: empatia, wrażliwość, pełnienie ról w grupie, reagowanie na agresję, konstruktywne rozwiązywanie konfliktów, umiejętności samooceny, zajęcia integracyjne - Organizacja, udział i współpraca z instytucjami organizującymi pomoc charytatywną - wspieranie inicjatyw związanych z pomocą potrzebującym - kształtowanie postaw tolerancji. - zapobieganie niepokojącym i niepożądanym zachowaniom społecznym. |
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele wychowawcy
Psycholog Pedagog Edukatorzy zewnętrzni
Wszyscy nauczyciele
Opiekunowie SU i in. Organizacji szkolnych.
|
cały rok
cały rok
Zg. z planem
Wg ustaleń
cały rok
cały rok
|
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele wychowawcy
Psycholog Pedagog Edukatorzy zewnętrzni
Wszyscy nauczyciele
Opiekunowie SU i in. Organizacji szkolnych |
3. |
Kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich i patriotycznych, odpowiedzialności za region i Ojczyznę. |
Uczniowie |
- Współtworzenie dokumentów obowiązujących w szkole, - Praca Samorządu Uczniowskiego, - Zapoznanie z dokumentacją procedurami, instrukcjami obowiązującymi w szkole, - Zwyczaje i tradycje szkoły. - Poszanowanie mienia szkoły. - Zapoznawanie z historią miasta i regionu. - Poznawanie dziedzictwa kultury polskiej, kultywowanie tradycji i zwyczajów polskich. - Obchody rocznic wydarzeń historycznych. - Budowanie szacunku do symboli narodowych. - Opieka nad Miejscami Pamięci Narodowej. |
Wszyscy nauczyciele |
Według harmonogramu imprez szkolnych |
Opiekunowie SU nauczyciele historii, wychowawcy klas |
4. |
Propagowanie zachowań proekologicznych |
Uczniowie |
- Udział w akcjach: ”Sprzątanie Świata”, „Dzień Ziemi” , Tydzień Kultury Ekologiczno – Zdrowotnej. - Udział w projektach i akcjach o tematyce ekologicznej, - Zmiany klimatyczne: globalne ocieplenie. - Segregacja odpadów, zbieranie elektrośmieci. |
Nauczyciele przyrody i biologii , świetlicy
Nauczyciele biologii, chemii, geografii, wychowawcy klas |
Wrzesień / kwiecień Październik / listopad
cały rok |
Nauczyciele przyrody i biologii Nauczyciele świetlicy
Nauczyciele biologii, chemii, geografii, wychowawcy klas |
5. |
Propagowanie zachowań prozdrowotnych. |
Uczniowie |
Realizacja programów profilaktycznych np. : - „Znajdź właściwe rozwiązanie” – „Nie pal przy mnie proszę” Realizacja „ Programu dla szkół” - realizacja szkolnego programu „Zdrowo żyj z całych sił” organizowanego przy współpracy z GKRPA w Nowej Słupi |
Wyznaczeni nauczyciele |
cały rok |
Nauczyciel Edukacji dla bezpieczeństwa Dyrektor szkoły, |
6. |
1) Orientacja zawodowa 2) Organizowanie i realizowanie zajęć przygotowujących młodzież do wyboru szkoły ponadpodstawowej i zawodu. 3) Wspieranie rozwoju umiejętności „uczenia się przez całe życie” |
Uczniowie |
- Realizacja zadań wynikających z Systemu Doradztwa Zawodowego przygotowujących do zaplanowania kariery zawodowej. - Pomoc w wyborze szkoły; udostępnienie materiałów informacyjnych. - Godziny z wychowawcą. - Współpraca z pracodawcami oraz instytucjami regionalnymi.
|
Nauczyciel doradztwa zawodowego Nauczyciel doradztwa zawodowego Wychowawca klasy Nauczyciel doradztwa zawodowego
|
cały rok |
Wychowawca klasy Nauczyciel doradztwa zawodowego |
OBSZAR/SFERA EMOCJONALNA
|
||||||
Lp. |
Zadania |
Adresaci |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
Odpowiedzialni |
1. |
Podejmowanie działań mających na celu eliminowanie przejawów agresji. |
Uczniowie |
- Agresja i przemoc rówieśnicza. Instrukcja obsługi złości- jak radzić sobie z negatywnymi emocjami. - Poszkodowany, sprawca przemocy. - Bajki terapeutyczne jako pomoc dzieciom z problemami; agresja, odrzucenie, stres. - Uczenie sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami. |
Wychowawcy Nauczyciele
Pedagog Psycholog
Bibliotekarz
Wychowawcy
|
cały rok
|
Nauczyciele bibliotekarz
Pedagog Psycholog
Wychowawcy Psycholog |
2. |
Kształtowanie postaw otwartych na poszukiwanie pomocy w przypadku napotykanych trudności. |
Uczniowie |
- Lekcje wychowawcze spotkania z terapeutami
|
Wszyscy nauczyciele |
cały rok |
Nauczyciele Psycholog |
3. |
Redukowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania problemów.
|
Uczniowie |
- Zajęcia warsztatowe, pogadanki,
|
Wychowawcy nauczyciele |
cały rok |
Nauczyciele, Wychowawcy Psycholog szkolny |
4. |
1) Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych. 2) Wdrażanie do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno- komunikacyjnych oraz reagowania na przemoc ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia na odległość.
|
Uczniowie
|
- Lekcje wychowawcze o cyberprzemocy. - Znajomość i stosowanie się do regulaminów korzystania z portali i regulaminów obowiązujących w szkole. - Warsztaty dla uczniów i rodziców przeprowadzane przez wyznaczonych nauczycieli lub edukatorów zewnętrznych.. - Realizowanie warsztatu profilaktycznego - Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu. |
Nauczyciele terapeuci ds. uzależnień
Nauczyciele informatyki
|
cały rok
|
Wychowawcy, Nauczyciele informatyki |
5. |
1) Podejmowanie tematyki związanej z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów społecznościowych. 2) Podnoszenie wiedzy uczniów, rodziców i nauczycieli na temat cyberprzemocy oraz krytycznej analizy informacji z internetu. |
Uczniowie
Rodzice Nauczyciele |
- Warsztaty dla uczniów i rodziców przeprowadzane przez wyznaczonych nauczycieli lub edukatorów zewnętrznych - Realizacja programów profilaktycznych
|
Nauczyciele informatyki, wychowawcy
|
cały rok
|
Wychowawcy |
6. |
Udzielanie skutecznego wsparcia uczniom klas VIII podczas przygotowania się do egzaminu ósmoklasisty- radzenie sobie ze stresem, właściwa organizacja procesu nauki. |
Uczniowie |
- Warsztaty dla uczniów - Rozmowy
|
Wychowawcy |
cały rok |
Wychowawcy |
OBSZAR / SFERA MORALNA
|
||||||
Lp. |
Zadania |
Adresaci |
Sposób realizacji |
Realizatorzy |
Termin |
Odpowiedzialni |
1. |
1) Wychowanie do wartości Dbałość o tradycję i tożsamość narodową, religijną i regionalną. 2) Budowanie systemu wartości- przygotowanie do rozpoznawania podstawowych wartości. 3) Wpajanie szacunku i tolerancji do odmiennych poglądów, ludzi, religii. Wdrażanie do uważnego słuchania, rozmawiania, zawierania kompromisów. |
Uczniowie |
- Przeprowadzenie cyklu zajęć integracyjnych z zakresu budowania satysfakcjonujących relacji z innymi na godzinach wychowawczych lub podczas wyjazdu klasowego. - Przeprowadzenie godziny do dyspozycji wychowawcy „Uczeń – moje obowiązki i prawa”. - Realizacja ogólnopolskich i lokalnych programów i projektów edukacyjnych oraz stosowanie strategii edukacyjnych opartych na stwarzaniu okazji do promowania „wychowania do wartości” - Doskonalenie współpracy rodzic–wychowawca oraz wychowawca/nauczyciel–rodzic–pedagog. - Organizowanie konsultacji nauczycieli i specjalistów dla rodziców. - Lekcje wychowawcze, lekcje religii, historii, koła zainteresowań |
Wszyscy nauczyciele
|
cały rok |
Wszyscy nauczyciele,
|
2. |
Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje słowa i czyny. |
Uczniowie |
- Konsekwentne przestrzeganie procedur i regulaminów szkolnych |
Wszyscy nauczyciele
|
cały rok
|
Wszyscy nauczyciele
|
3. |
1) Kształtowanie u uczniów umiejętności przestrzegania podstawowych reguł i norm obowiązujących w szkole – przestrzeganie zasad Kodeksu ucznia 2) Podejmowanie przez pedagogów i wychowawców interwencji w sytuacjach łamania norm i reguł. |
Uczniowie |
- Konsekwentne przestrzeganie procedur i regulaminów szkolnych. - Konsekwentne reagowanie nauczycieli i pracowników szkoły na łamanie zasad, norm i procedur szkolnych. |
Wszyscy nauczyciele Pracownicy szkoły
|
cały rok |
Wszyscy nauczyciele Pracownicy szkoły
|
4. |
Zwracanie uwagi na kulturę osobistą, piękno języka polskiego. |
Uczniowie |
- Konsekwentne przestrzeganie procedur i regulaminów szkolnych oraz powszechnie uznawanych norm życia społecznego i ogólnie pojętej kultury. |
Wszyscy pracownicy szkoły |
cały rok |
Wszyscy pracownicy szkoły
|
5. |
Kształtowanie postawy sprzeciwu wobec przemocy, postawy poszanowania wartości życia, godności ludzkiej, wolności, prawdy i odpowiedzialności |
Uczniowie |
- Konsekwentne przestrzeganie procedur i regulaminów szkolnych, Konwencji o Prawach Dziecka. Konsekwentne reagowanie na przejawy niewłaściwych zachowań. Realizacja programów profilaktycznych |
Wszyscy nauczyciele |
cały rok |
wszyscy nauczyciele psycholog |
XIII. Ewaluacja
Przebieg i efekty pracy w zakresie działań wychowawczo-profilaktycznych są poddawane bieżącej i okresowej ocenie.
Ewaluacja pozwala na zebranie informacji i refleksję nad jakością prowadzonych działań, zgodnie z przyjętymi zasadami, w celu modyfikacji i podniesienia skuteczności programu.
Obszary i sposoby ewaluacji:
· obserwacja zachowania uczniów, stopnia rozumienia i zastosowania norm,
· obserwacja postępów w nauce i zachowaniu,
· analiza frekwencji na zajęciach szkolnych w czasie nauki stacjonarnej, hybrydowej i zdalnej,
· zaangażowanie w działalność pozalekcyjną,
· ocena samopoczucia uczniów w szkole, ocena stopnia zintegrowania klas,
· analiza sukcesów i osiągnięć uczniów,
· rozmowy indywidualne z rodzicami, uczniami i pracownikami szkoły,
· wytwory pracy uczniów,
· ankiety przeprowadzane wśród uczniów i rodziców.
· analiza dokumentacji szkolnego pedagoga, psychologa i innych nauczycieli, analiza dokumentacji wychowawców,
· analiza sprawozdań pielęgniarki dotyczących stanu zdrowia i wypadkowości uczniów.
Wskaźniki ewaluacji:
a) ilościowe:
¾ frekwencja uczniów na zajęciach szkolnych,
¾ liczba uczniów z problemami wychowawczymi,
¾ liczba uczestników zajęć pozalekcyjnych,
¾ liczba uczniów z obniżonym zachowaniem.
b) jakościowe:
¾ prezentowany poziom wiedzy i umiejętności, postawy uczniów,
¾ aktywność uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
¾ poczucie bezpieczeństwa,
¾ przyczyny nieobecności uczniów na zajęciach,
¾ przestrzeganie norm i zasad społecznych,
¾ współpraca z rodzicami uczniów,
¾ współpraca ze środowiskiem lokalnym.
Działania ewaluacyjne będą polegały na:
- zidentyfikowaniu celu ewaluacji i sformułowaniu pytań ewaluacyjnych ukierunkowanych na jego osiągnięcie,
- opracowaniu planu i strategii dokonania ewaluacji,
- zaplanowaniu sposobu opracowania wyników ewaluacji i ich udostępnienia społeczności szkolnej.
Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego dokona powołany przez dyrektora szkoły zespół ds. ewaluacji programu, oceniający rezultaty i efektywność prowadzonych działań. Z wnioskami z przeprowadzonej ewaluacji rada pedagogiczna zostanie zapoznana na zebraniu kończącym rok szkolny. Z wynikami ewaluacji zostają zapoznane wszystkie organy szkoły.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Pokrzywiance na rok szkolnym 2024/2025 został pozytywnie zaopiniowany
Uchwałą Nr 1/2024/2025 Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Pokrzywiance w dniu 13 września 2024 roku.