"Dzieci są nadzieją, która rozkwita wciąż na nowo, projektem, który nieustannie się urzeczywistnia, przyszłością, która pozostaje zawsze otwarta." Jan Paweł II::"W codziennym trudzie, w wysiłku umysłu, woli serca - obraz dziecka pozostaje dla człowieka natchnieniem i źródłem nadziei". Jan Paweł II

Program Profilaktyczno - Wychowawczy

 

SZKOLNY PROGRAM

 

WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY

 

SZKOŁY PODSTAWOWEJ W POKRZYWIANCE

 

NA ROK SZKOLNY

 

2024/2025

 

 

 

 

Podstawa prawna:

·         Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997r. nr 78, poz. 483ze zm.)

·         Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991r. nr 120, poz. 526)

·         Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 poz..2215 ze zm.)

·         Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 poz. 1327 ze zm.)

·         Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe  (Dz. U. z 2021 poz. 1082).

·         Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487)

·         Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2019 poz.852 ze zm)

·         Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2018 poz.1446                     ze zm.)

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 poz.1449)

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591)

·         Obwieszczenie MEN z dnia 9 lipca 2020r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. z dnia 22 lipca 2020r poz. 1280 )

·         Rozporządzenie MEN z dnia 10 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 ( Dz.U. z 2020r. poz.657)

·         Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.                         (Dz.U. z  2020 r. poz. 1394)

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018r. w sprawie doradztwa zawodowego ( Dz. U. z 2018r poz.1675)

·         Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

Wstęp

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły opiera się na hierarchii wartości przyjętych przez radę pedagogiczną, radę rodziców                    i samorząd uczniowski w koncepcji pracy szkoły. Ich celem jest wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju, ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, moralnej i społecznej. Zadanie to jest wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. Program jest zgodny z zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Kształcenie i wychowanie organizowane w szkole służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowuje go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności. obejmuje wszystkie działania i treści o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, gdzie wychowanie rozumiane jest jako proces wspomagania ucznia w rozwoju, oparty na indywidualnej osobowej relacji poszanowania godności obu stron (wychowawcy, rodzica, nauczyciela oraz wychowanka), które współdziałają ze sobą, dążąc do osiągnięcia celów wychowania, tj. do osiągnięcia pełnej dojrzałości ucznia w czterech podstawowych sferach: fizycznej, społecznej, poznawczej i emocjonalnej.                                                                      Działania zawarte w programie zapewniają kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym szkoły. Upowszechniają wśród dzieci i młodzieży wiedzę i umiejętności niezbędne do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej oraz zasady zrównoważonego rozwoju i kształtują postawy sprzyjające jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej. Upowszechniają wśród uczniów wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtują właściwe postawy wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych i sytuacji nadzwyczajnych. Pozwalają kształtować umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.

 Program zawiera działania, które w systemowy sposób angażują wszystkich uczniów i ich rodziców oraz całe środowisko szkolne.

Stanowi podstawę do konstruowania klasowych programów wychowawczych. Jest dokumentem, na którym opiera się codzienna praca szkoły                            i uruchamiane są procesy wychowawcze.

Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane                    w podstawie programowej. Określa również sposób realizacji zadań szkoły w zakresie wychowania i profilaktyki.

Działania wychowawczo- profilaktyczne są kierowane do uczniów równolegle z ich kształceniem, m.in. podczas zajęć z wychowawcą klasy oraz realizacji treści przedmiotowych. Ważnym  elementem realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

Działania profilaktyczne  prowadzone są przede wszystkim na poziomie profilaktyki pierwszorzędowej (skierowana do osób, u których problemy jeszcze się nie pojawiły, wspomaga prawidłowe procesy rozwoju psychospołecznego). Występują też elementy profilaktyki drugorzędowej (adresowana do grupy podwyższonego ryzyka; celem działań jest ograniczenie głębokości i czasu trwania dysfunkcji, umożliwienie wycofania się                         z zachowań ryzykownych).

 

Przyjęte strategie działań to:

·         działania informacyjne – ich celem jest dostarczenie adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych i tym samym umożliwienie dokonywania racjonalnego wyboru,

·         działania edukacyjne – ich celem jest pomoc w rozwijaniu ważnych umiejętności psychologicznych i społecznych, niezbędnych do konstruktywnego zaspakajania potrzeb

·         działania o charakterze alternatywnym – stwarzają możliwości, dzięki którym uczniowie mogą rozszerzać zakres swoich doświadczeń i osiągać zadowolenie oraz satysfakcję bez konieczności podejmowania zachowań dysfunkcjonalnych

·         działania interwencyjne – mają na celu dostarczanie pomocy jednostkom
w identyfikowaniu swoich problemów i możliwości ich rozwiązywania.

 

Działania szkoły są ukierunkowane na wspieranie czynników chroniących – zarówno poprzez rozwijanie zasobów wewnętrznych,                                 jak zewnętrznych, co wzmocni odporność uczniów na działanie czynników ryzykownych.

 

 

 

 

 

 

I . Założenia organizacyjne

 

     Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny realizują nauczyciele, rodzice i uczniowie. Program obejmuje wszystkich uczniów, poprzez spójne oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne w trakcie organizowanej aktywności uczniów. Na podstawie Programu Wychowawczo - Profilaktycznego dla każdej klasy tworzy się plan działań wychowawczych i profilaktycznych dostosowany do potrzeb, możliwości i sytuacji wychowawczej klasy. Zakłada się współpracę z rodzicami oraz instytucjami, wspierającymi działalność wychowawczą i profilaktyczną.

Program jest dokumentem o charakterze otwartym.

 

II.  Diagnoza procesu wychowawczego

 

      Program Wychowawczo-Profilaktyczny powstał na podstawie obserwacji, analizy ankiet i konsultacji z rodzicami, nauczycielami oraz uczniami, dotyczącymi sytuacji wychowawczej w szkole. Jest odpowiedzią na realne potrzeby, problemy i zagrożenia, pojawiające się w szkole i jej środowisku. W wyniku obserwacji wyłoniono najbardziej znaczące dla środowiska naszej szkoły wartości: szacunek, tolerancja, sprawiedliwość, samodzielność, pracowitość, sumienność, empatia itp. oraz następujące obszary problemowe:

potrzeba wychowywania poprzez kształtowanie umiejętności społecznych (samodzielność, współpraca rówieśnicza, koleżeńskość, odkrywanie swoich mocnych stron, radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych, rozwiązywanie sytuacji trudnych, kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami);

 potrzeba działań na rzecz profilaktyki uzależnień, przemocy, otyłości, wiedzy w zakresie zagrożeń współczesnego świata (urządzenia mobilne media społecznościowe, sieć Internet, gry komputerowe), spotkań z psychologiem i pedagogiem;

 potrzeba działań na rzecz profilaktyki zdrowotnej, w tym  związanej z pandemią Covid-19, szczepieniami HPV, profilaktyką stomatologiczną, m.in. podczas rozmów z uczniami na temat obecnej sytuacji, uwrażliwienia na przestrzeganie zasad higieny, warsztaty wzmacniające poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego u uczniów;

potrzeba zorganizowania szkoleń i warsztatów dla rodziców w zakresie relacji rówieśniczych, komunikacji rodzica z dzieckiem, nabywania kompetencji wychowawczych, wynikających ze świadomości poświęcania niewystarczającej uwagi dzieciom.

 

     Program Wychowawczo - Profilaktyczny zakłada stworzenie wizerunku szkoły jako miejsca bezpiecznego i przyjaznego dla uczniów, rodziców, nauczycieli i innych osób z nią związanych. Będziemy dążyć do tego, aby uczniowie naszej szkoły wyrośli na ludzi mądrych, odpowiedzialnych, dobrych i życzliwych, umiejących radzić sobie z trudnościami codziennego życia, odróżniających dobro od zła, bezpieczeństwo od niebezpieczeństwa, reagujących na otaczające zagrożenie, umiejących dostrzegać potrzeby i problemy innych oraz służyć im pomocą.

 

III. Misja szkoły

 

     Szkoła Podstawowa w Pokrzywiance to nowoczesna, przyjazna placówka, przygotowującą uczniów do kontynuowania nauki na kolejnych etapach edukacyjnych. Jednym z jej głównych celów jest systematyczne podnoszenie jakości pracy we wszystkich obszarach działalności. Dokładamy wszelkich starań, aby uczeń czuł się w niej pewnie i bezpiecznie oraz osiągał sukcesy na miarę swoich możliwości. W naszej szkole panuje atmosfera przyjaźni                i wzajemnej akceptacji. Dążymy do tego, by uczniowie naszej szkoły wyrośl na ludzi kreatywnych, mających poczucie własnej wartości                                             i odpowiedzialności za własne zachowanie i rozwój.

 

Jesteśmy szkołą, która:

 

● zapewnia wszechstronny rozwój osobowości uczniów, uwzględniając ich indywidualne potrzeby,

● rozwija uzdolnienia i zainteresowania uczniów poprzez realizację zajęć pozalekcyjnych i udział w różnorodnych konkursach,

● wprowadza uczniów w świat literatury; czytania jako umiejętności rozumienia, wykorzystania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, jako jedna                         z najważniejszych umiejętności zdobytych przez ucznia w procesie kształcenia. Dzieci, które dużo czytają z łatwością nazywają swoje uczucia                               i wchodzą w relacje z rówieśnikami, rzadziej sprawiają kłopoty wychowawcze, obiektywnie patrzą na zachowanie swoje i  innych, lepiej radzą sobie                    z obowiązkiem szkolnym oraz funkcjonowaniem w społeczności szkolnej,

● przygotowuje uczniów do dokonywania odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z sieci Internet, bezpiecznego poruszania się                                       w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania, opartych na wzajemnym szacunku, relacji z innymi użytkownikami sieci,

● upowszechnia zdrowy styl życia, kształtując postawy prozdrowotne i proekologiczne,

● wychowuje w duchu patriotyzmu, uczy poszanowania historii narodu i tradycji regionu, jednocześnie otwiera uczniów na korzyści, płynące                              z zachowania pokoju, przestrzegania praw człowieka, integracji europejskiej i współpracy międzynarodowej,

● wychowuje, uwzględniając wartości takie, jak: szacunek, tolerancja, samodzielność, samokrytycyzm oraz poczucie obowiązku,

● dąży do integracji społeczności uczniowskiej poprzez budowanie atmosfery akceptacji i tolerancji w relacjach uczniów wywodzących się z różnych środowisk rodzinnych,

● przekazuje i rozwija kompetencje społeczne, takie jak: komunikacja i współpraca w grupie, także w środowiskach wirtualnych,

● bierze udział w projektach i uczy, wykorzystując metodę projektu,

● dba o właściwy klimat, sprzyjający twórczej i efektywnej pracy,

● jest przyjazna dla ucznia, rodziców i nauczycieli,

● wspomaga wychowawczą rolę rodziny, współdziałając z rodzicami w procesie kształcenia i wychowania,

● gwarantuje nauczanie przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną.

 

Misją naszej szkoły jest wychowanie dziecka świadomego dokonywanych wyborów, wrażliwego i otwartego na środowisko naturalne                                       i społeczne, w jakim funkcjonuje, pewnie poruszającego się w określonym kulturowo i światopoglądowo systemie wartości, odpowiedzialnego, prawego, krytycznego, tolerancyjnego i zdolnego do współdziałania.

 

IV. Wizja szkoły

 

                Nasza szkoła to placówka, która kształtuje swoich wychowanków w oparciu o szacunek do drugiego człowieka, poszanowanie uniwersalnego systemu wartości, dziedzictwa historycznego i kulturowego tak, aby poprzez właściwe kreowanie własnego rozwoju, godnie wpisać się                                        w kształtowanie otaczającej rzeczywistości.

W naszej szkole zależy nam na wdrażaniu w życie i pielęgnowaniu takich wartości, jak: szacunek, tolerancja, samodzielność, samokrytycyzm  oraz poczucie obowiązku. Dbamy o właściwy klimat, sprzyjający twórczej i efektywnej pracy, który wprowadza relacje, integrujące nauczycieli, uczniów i rodziców we wspólnotę szkolną. Uczymy otwartości, tolerancji oraz szacunku dla tradycji i kultury różnych narodów. Uwrażliwiamy uczniów na istotne problemy społeczne: zdrowotne, prawne, finansowe, klimatyczne i ochrony środowiska. Chcemy być atrakcyjnym i bezpiecznym miejscem nauki, na którego funkcjonowanie mają wpływ wszyscy jego twórcy - nauczyciele, uczniowie i rodzice. Pragniemy umacniać poczucie podmiotowości                i wiary we własne siły, z równoczesnym przygotowaniem do podejmowania działań, składających się na realizację założonych celów.

Dążymy do tego, aby uczeń umiał analizować docierające do niego informacje, był krytyczny wobec zasobów sieci Internet, programów telewizyjnych, filmów, czasopism, książek, znał mechanizmy działania reklamy, był otwarty, komunikatywny, kreatywny oraz zaangażowany w działalność artystyczną, sportową i ogólnorozwojową.

 

 

 

V. Zasady współpracy wychowawczo-profilaktycznej ze środowiskiem lokalnym

 

Szkoła w oddziaływaniach profilaktycznych i wychowawczych współpracuje z następującymi instytucjami:

 

● Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Bodzentynie

● Policją

● Strażą Pożarną

● Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Nowej Słupi

● Gminnym Ośrodkiem Kultury i Sportu w Rudkach

● Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowej Słupi

 

VI. Przy realizacji Programu Wychowawczo – Profilaktycznego szkoła współpracuje także z innymi instytucjami (poradnie specjalistyczne, stowarzyszenia, instytucje, wspierające działania prospołeczne, patriotyczne, ekologiczne i promujące zdrowy styl życia)

 

VII. Główne cele profilaktyki i wychowania Zgodnie z wytycznymi i polityką Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2024/2025                                    w harmonogramach pracy wychowawczej zostaną odzwierciedlone podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa  w roku szkolnym 2024/2025:

W oparciu o kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025, wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2023/2024, program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, wyniki przeprowadzonych diagnoz zostały wyłonione następujące obszary problemowe:

-        wspieranie aktywności uczniów w zakresie kształtowania zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej,

-        kształtowanie postaw obywatelskich, społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i Ojczyznę,

-        rozwijanie u uczniów empatii i wrażliwości na potrzeby innych, propagowanie idei wolontariatu, dzięki któremu dzieci i młodzież rozwijają swoją wrażliwość na los potrzebujących, biorą na siebie odpowiedzialność za własne życie i życie społeczne,

-        wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji,

-        kształtowanie myślenia analitycznego uczniów oraz pogłębianie umiejętności matematycznych,

-        kształcenie umiejętności uczenia się przez całe życie, poprzez wzmocnienie współpracy szkoły z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi, w tym rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów, które umożliwią dialog z innymi i z samym sobą (nauka nawiązywania serdecznego kontaktu, sympatii, szacunku i tolerancji),

-        kształtowanie kompetencji międzykulturowych (nabywanie umiejętności porozumiewania się w języku obcym, ale również kształtowanie postawy otwartości i akceptacji, woli porozumienia oraz ciekawości dotyczącej poznawania różnic)

-        praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym ( w razie potrzeb)

-        kultywowanie tradycji szkoły, dbałość o klimat szkoły,

-        zapewnienie bezpieczeństwa w szkole.

 

VIII. Kształcenie ogólne w szkole podstawowej (według podstawy programowej) ma na celu:

 

● wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji,

wskazywanie  wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia;

● wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;

● formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;

● wspieranie rozwoju intelektualnego np. poprzez rozwijanie kompetencji takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;

rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania; rozbudzanie ciekawości

poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;

● ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;

● zachęcanie do aktywnego i zdrowego stylu życia;

● kształtowanie umiejętności i przekazywanie wiadomości, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;

● wdrażanie treści kształcenia z zakresu bezpieczeństwa państwa, organizacji działań ratowniczych, edukacji zdrowotnej i pierwszej

pomocy;

● wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;

● wspieranie wszechstronnego rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy i rozbudzenie jego naturalnej ciekawości poznawczej;

● kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;

ukierunkowanie ucznia ku wartościom;

● zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;

● dbanie o zdrowie uczniów i ich prawidłowy rozwój, upowszechnianie systemu wartości, w którym zdrowie jest jedną z głównych

wartości, tworzenie negatywnego stosunku do środków uzależniających, ukazanie szkodliwego działania substancji psychoaktywnych na

organizm człowieka, rozwijanie postawy asertywnej, odmawiania szkodliwym propozycjom, kształtowanie odpowiedzialności za własne

zdrowie.

 

IX. Najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to:

 

1. Sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz w językach obcych nowożytnych;

2. Sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia analitycznego i matematycznego;

3. Poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł, bezpieczne korzystanie z zasobów internetowych;

4. Kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się

informatyki, w tym programowanie;

 5. Rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik mediacyjnych;

6. Praca w zespole i społeczna aktywność;

7. Aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju.

 

X. Struktura oddziaływań wychowawczych

 

1.      Dyrektor szkoły:

 

·        stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,

·        dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

·        dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,

·        nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,

·        stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,

·        czuwa nad realizacją przez uczniów obowiązku szkolnego,

·        wspomaga pracę nauczycieli i wychowawców w realizacji zadań wychowawczo-profilaktycznych,

·        nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego,

·        motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,

·        stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,

·        inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,

·        dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,

·        nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego

·        stwarza warunki do przestrzegania w szkole „Wytycznych MEiN, MZ i GIS” obowiązujących w okresie pandemii (w razie potrzeby)

·        zapewnia równowagę pomiędzy wymaganiami reżimu sanitarnego a działaniami chroniącymi zdrowie psychiczne uczniów;

·        w okresie ograniczenia funkcjonowania szkoły w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 organizuje zadania                       z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

 

2.      Rada Pedagogiczna:

 

·         uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,

·         dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania,

·         dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami czasu epidemii oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,

·         uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,

·         opracowuje projekt szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców,

·         uczestniczy w realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

·         uczestniczy w ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

 

3.      Nauczyciele:

 

·         współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

·         reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,

·         reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,

·         przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i innymi negatywnymi skutkami i zagrożeniami,

·         przestrzegają reguł sanitarnych określonych w „Wytycznych MEiN, MZ, GIS”, obowiązujących w szkole np. w okresie epidemii,

·         udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, skutków długotrwałej izolacji społecznej, ograniczeń                                                    i nieprzewidywalnych zmian,

·         zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego szacunku i wspomagania,

·         kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,

·         rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,

·         wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia,

·         przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,

·         udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

·         kształcą i wychowują młodzież w duchu patriotyzmu i demokracji,

·         prowadzą rozmowy z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,

·         kształtują u uczniów pozytywne myślenie i stawianie na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości.

 

4.      Wychowawcy klas:

 

·         diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,

·         rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, w tym zagrożenia wynikające z nadmiernego i niekontrolowanego korzystania z zasobów Internetu,

·         rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych,

·         prowadzą w różnych formach szkolenia i konsultacje dla rodziców,

·         dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego,

·         na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,

·      przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,

·      zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,

·      są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,

·      oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami - uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające z długotrwałego trwania w stanie epidemii np. COVID-19,

·      współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,

·      wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,

·      rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,

·      realizują zadań związane z doradztwem zawodowym,

·      kształtują postaw społeczne uczniów w ramach wolontariatu,

·      dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,

·      podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,

·      współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,

·      podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.

 

5. Samorząd Uczniowski:

 

·        reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,

·        uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,

·        jest inspiratorem i organizatorem życia społeczno-kulturalnego szkoły zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi                        w porozumieniu z dyrektorem szkoły,

·        współpracuje z zespołem wychowawców i radą pedagogiczną,

·        prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,

·        propaguje idee samorządności  oraz wychowania w demokracji,

·        dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję

·        może podejmować działania z zakresu wolontariatu

 

       6. Rodzice:

 

·        współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,

·        uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,

·        współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie w czasie nauki stacjonarnej, hybrydowej i zdalnej,

·        uczestniczą w zebraniach, organizowanych przez szkołę,

·        biorą udział w warsztatach organizowanych przez wychowawców i specjalistów, które poświęcone są zagadnieniom wychowawczym                            i profilaktycznym;

·        uczciwe i rzetelne informują wychowawców o stanie zdrowia dziecka i przyczynach jego nieobecności na zajęciach,

·        przychodzą na indywidualne konsultacje z wychowawcami i nauczycielami,

·        wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucia bezpieczeństwa,

·        dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci (np. czuwanie nad bezpiecznym korzystaniem z sieci Internet),

·        Rada Rodziców uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczo - Profilaktyczny szkoły.

 

7. Psycholog i pedagog szkolny:

 

  • udzielają pomocy uczniom, którzy znajdują się w trudnej sytuacji życiowej, oraz uczniom, którzy padli ofiarą przestępczości,
  • w sposób zdecydowany reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim podejrzanym zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
  • współpracują z instytucjami w organizowaniu różnych form spędzania czasu przez uczniów, szczególnie z rodzin zaniedbanych środowiskowo,
  • współpracują z policją, z sądem dla nieletnich, z kuratorami (w razie zaistniałej potrzeby), z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
  • kształtują u uczniów i ich rodziców świadomość prawną w zakresie ponoszenia konsekwencji wynikających z popełnionych czynów,
  • udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów, nauczycielom, prowadzą zajęcia terapeutyczne z dziećmi – indywidualne                     i grupowe, stosują profilaktykę zachowań ryzykownych wśród uczniów,
  • organizują spotkania i prelekcje dla rodziców na tematy związane z procesem nauczania i wychowania, udzielają wsparcia zgłaszającym się rodzicom w sytuacjach trudnych wychowawczo i losowo, współpracują z nauczycielami w zakresie procesu nauczania i wychowania uczniów,
  • prowadzą badania i działania diagnostyczne uczniów (indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych),
  • współpracują z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci, uczniów,

 

XI.          Priorytetowe działania wychowawczo-profilaktyczne przyjęte  do realizacji w roku szkolnym 2024/ 2025

 

     Szkolny Program Wychowawczo - Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb
i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

·         wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,

·         kierunków polityki oświatowej państwa,

·         ewaluacji Programu Wychowawczo- Profilaktycznego  realizowanego w roku szkolnym 2023/2024,

·         wniosków i analiz z pracy zespołów przedmiotowych i zespołów zadaniowych,

·         innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły.

 

Priorytetowe obszary działania:

  • wspieranie aktywności uczniów w zakresie kształtowania zachowań służących zdrowiu, rozwijania sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej,

·         wdrożenie działań szkolnego procesu promocji zdrowia – kształtowania czynnych postaw uczniów wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego  i innych oraz umiejętności doskonalenia zdrowia własnego, w tym nauka udzielania pierwszej pomocy,

·         kształtowanie postaw obywatelskich, społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę, kultywowanie tradycji szkoły, dbałość o klimat szkoły,

·         rozwijanie u uczniów empatii i wrażliwości na potrzeby innych, propagowanie idei wolontariatu, dzięki któremu dzieci i młodzież rozwijają swoją wrażliwość na los potrzebujących, biorą na siebie odpowiedzialność za własne życie i życie społeczne,

·         motywowanie do aktywności w ramach wolontariatu,

·         dostosowywanie metod i formy pracy do potrzeb i możliwości uczniów oraz reagowania na ich potrzeby,

·         rozwijanie kompetencji czytelniczych,

·         wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji,

·         kształtowanie myślenia analitycznego uczniów oraz pogłębianie umiejętności matematycznych,

·         kształcenie umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkoły z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi, w tym rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów, które umożliwią dialog z innymi i z samym sobą (nauka nawiązywania serdecznego kontaktu, sympatii, szacunku i tolerancji),

·         kształtowanie kompetencji międzykulturowych (nabywanie umiejętności porozumiewania się w języku obcym, ale również kształtowanie postawy otwartości i akceptacji, woli porozumienia oraz ciekawości dotyczącej poznawania różnic) – praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym,

·         podejmowanie działań zmierzających do skutecznego przeciwdziałania nieuzasadnionym nieobecnościom,

·         zapewnienie bezpieczeństwa w szkole, wdrażanie uczniów do przestrzegania zasad bezpieczeństwa,

·         włączanie w szerszym zakresie rodziców w realizację zadań statutowych szkoły, w tym motywowanie do podnoszenia kompetencji wychowawczych w ramach prowadzonych przez szkołę działań

 

XII.  Harmonogram działań wychowawczo- profilaktycznych

 

1. Klasy I-III

 

OBSZAR ZDROWIE / SFERA  FIZYCZNA

Edukacja zdrowotna realizowana będzie poprzez:

wdrożenie działań szkolnego procesu promocji zdrowia i kształtowania czynnych postaw uczniów wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych                          oraz umiejętności doskonalenia zdrowia własnego.

 

Lp

Zadania

Adresaci

Sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

Odpowiedzial-ni

1.

Zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości                   o zdrowie własne i innych, kształtowanie właściwego zachowania w sytuacji zagrożenia życia   i zdrowia z uwzględnieniem pracy zdalnej  (w razie potrzeb)

Uczniowie

rodzice

 

- zajęcia profilaktyczne

- spotkania tematyczne

 

Wychowawcy

Pielęgniarka szkolna,

Psycholog

cały rok

 

Wychowawcy

 

Pielęgniarka szkolna

Psycholog

2.

Zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej.

Uczniowie

rodzice

 

- spotkania dotyczące higieny osobistej

Pielęgniarka szkolna

Wychowawcy

cały rok

 

 

Pielęgniarka szkolna

Wychowawcy

3.

Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych, kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia  i zdrowia oraz sytuacjach kryzysowych.

 

Uczniowie

 

- spotkania tematyczne

- pogadanki tematyczne

- zapoznanie                            z regulaminami obowiązującymi                    w szkole

- warsztaty                              z  udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej

Policja, Straż pożarna, wychowawcy 

 

wg potrzeb

 

wg potrzeb

 

Wychowawcy

 

 

4.

Przygotowanie do bezpiecznego udziału w zajęciach ruchowych, prawidłowego poruszania się po drogach oraz korzystania ze środków komunikacji.

Kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu                    i porządku wokół siebie, w miejscu  nauki                          i zabawy.

Uczniowie

- pogadanki

- zajęcia praktyczne    (ćwiczenia)

 

wychowawcy

wrzesień

Wychowawcy

 

OBSZAR KULTURA / SFERA INTELEKTUALNA

 

Lp

Zadania

Adresaci

Sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

Odpowiedzial-ni

1.

Przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań.

Uczniowie

 

- zajęcia pozalekcyjne

- koła zainteresowań

 

Wychowawcy

Nauczyciele

 

 

cały rok

 

Nauczyciele

Wychowawcy

2.

Wspieranie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

Uczniowie

 

- zajęcia wyrównawcze

- zajęcia korekcyjno- kompensacyjne

- zajęcia logopedyczne

- zajęcia emocjonalno - – społeczne

Nauczyciele

Nauczyciele specjaliści

 

cały rok

 

Wychowawcy

Nauczyciele

Nauczyciele specjaliści

 

3.

Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych.

 

Uczniowie

 

- zajęcia pozalekcyjne

- koła zainteresowań

- udział w konkursach

Nauczyciele

 

cały rok

 

Nauczyciele

 

4.

Kształtowanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji               z różnych źródeł, korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych, kształtowanie świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne, respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, Internetu i multimediów oraz reagowania na przemoc z uwzględnieniem kształcenia na odległość.

Uczniowie

 

- zajęcia komputerowe

- zajęcia biblioteczne

- zajęcia edukacyjne

 

nauczyciele

 

cały rok

 

n- le przedmiotu

bibliotekarka

n-le kl. I-III

 

 

5.

Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi  i wytworami kultury(również - on-line), wyzwalanie potrzeby kontaktu  z literaturą i sztuką dla dzieci – rozwijanie kompetencji czytelniczych.

Uczniowie

 

- wyjścia/ wyjazdy do instytucji kulturalno- oświatowych, muzeum,

- koła zainteresowań

- wycieczki klasowe

- narodowe czytanie

- lekcje biblioteczne

- konkursy czytelnicze

nauczyciele

wg potrzeb

n-le

bibliotekarka

 

 

 

 

 

 

 

6.

Dostosowanie sposobów i metod pracy do potrzeb   i możliwości uczniów.

Uczniowie

 

Nauczyciele

cały rok

Nauczyciele

 

OBSZAR RELACJE / SFERA SPOŁECZNA

 

Lp

Zadania

Adresaci

Sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

Odpowiedzial -ni

1.

Rozwijanie umiejętności podejmowania działań na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; uświadomienie wpływu przyrody nieożywionej na życie ludzi, roślin i zwierząt

Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych.

Uczniowie

 

- wycieczki przyrodnicze

- konkursy tematyczne

- udział w akcjach proekologicznych

 

nauczyciele

 

Wg harmonogramu imprez szkolnych

 

Nauczyciele wg harmonogramu imprez szkolnych

 

2.

Kształtowanie umiejętności przestrzegania reguł.  Kształtowanie umiejętności nawiązywania                              i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy                   z innymi z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej; zapoznanie z podstawowymi prawami  i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności.

Uczniowie

 

- pogadanki

- drama

- filmy edukacyjne

- zajęcia świetlicowe                          z elementami biblioterapii

 

nauczyciele

opiekunowie  świetlicy szkolnej

 

cały rok

 

Nauczyciele opiekunowie świetlicy

 

3.

Kształtowanie gotowości do uczestnictwa                     w kulturze, poszanowania tradycji  i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności kulturowej

uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność;

Kształtowanie postaw patriotycznych                                    i obywatelskich, dbałość o tradycje i tożsamość narodową.

Uczniowie

 

- uroczystości szkolne

- zajęcia edukacyjne

 

nauczyciele

 

cały rok, wg harmonogramu imprez                 i uroczystości szkolnych, lokalnych.

 

nauczyciele

 

4.

Kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz poszanowania ich praw.

Uczniowie

- uroczystości szkolne

- zajęcia edukacyjne

 

nauczyciele

 

Wg harmonogramu imprez                i uroczystości szkolnych

Nauczyciele

opiekunowie świetlicy

 

5.

Podejmowanie działań na rzecz innych- wolontariat.

 

Uczniowie

 

- zajęcia edukacyjne

-  zbiórki karmy dla zwierząt

 

Nauczyciele

Wychowawcy

Wg potrzeb

 

nauczyciele

wychowawcy

 

 

OBSZAR  RELACJE / SFERA EMOCJONALNA

 

Lp

Zadania

Adresaci

Sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

Odpowiedzial-ni

1.

Przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego  i innych ludzi.  Rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym                                i potrzebującym oraz umiejętności rozwiązywania  konfliktów  i sporów.

Uczniowie

 

- pogadanki

- filmy edukacyjne

- spektakle profilaktyczne

 

Nauczyciele edukacji wczesnoszkol -nej

 

cały rok wg potrzeb

 

Nauczyciele edukacji wczesnoszk.

 

2.

Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom  uczniów w sieci- cyberprzemoc z uwzględnieniem kształcenia na odległość.

 

Uczniowie

 

-pogadanki

 

Nauczyciele edukacji wczesnoszk.

 

Wg potrzeb

 

Nauczyciele edukacji wczesnoszk.

 

3.

Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach ekspresji; branie odpowiedzialności za swoje  decyzje i działania.

Uczniowie

 

 

 

- zajęcia edukacyjne

- filmy edukacyjne

- spektakle teatralne (także - on-line)

- zajęcia z pedagogiem                         i psychologiem,

 

 

Nauczyciele edukacji wczesnoszk.

Pedagog

Psycholog

 

cały rok

Nauczyciele edukacji wczesnoszk.

Pedagog

Psycholog

4.

Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z emocjami                i stresem wynikającym  z ograniczenia funkcjonowania szkoły oraz ewentualnej sytuacji epidemiologicznej w kraju.

Uczniowie

- rozmowy, pogadanki

- zajęcia z pedagogiem                         i psychologiem

Nauczyciele,

wychowawcy

 

Nauczyciele

Wychowawcy

Pedagog

Psycholog

 

OBSZAR KULTURA / SFERA MORALNA

 

Lp

Zadania

Adresaci

Sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

Odpowiedzial-ni

1.

Kształtowanie umiejętności odróżniania dobra                      od zła.

 

Uczniowie

 

- zajęcia edukacyjne

- filmy edukacyjne

- spektakle profilaktyczne (w tym - on-line)

Nauczyciele                  kl. I-III

 

Cały rok

 

Nauczyciele                kl. I-III

 

 

2.

Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego                             i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań w celu zapobiegania dyskryminacji.

Uczniowie

 

- zajęcia edukacyjne

- lekcje religii

- zajęcia świetlicowe

 

Nauczyciele                  kl. I-III

 

Cały rok

 

nauczyciele kl. I-III

nauczyciel religii, wychowawca świetlicy

3.

Przygotowanie do radzenia sobie w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla ludzi różnych zawodów.

 

Uczniowie

 

- zajęcia edukacyjne

Nauczyciele                       kl. I-III

 

Wg potrzeb

nauczyciele kl. I-III

 

               

 

 

 

2. Klasy IV - VIII

 

 

OBSZAR / SFERA FIZYCZNA

Sfera fizycznego rozwoju ucznia – edukacja zdrowotna realizowana będzie poprzez:

-        wdrożenie działań szkolnego procesu promocji zdrowia

- kształtowania czynnych postaw uczniów wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych oraz umiejętności doskonalenia zdrowia własnego.

 

Lp.

Zadania

Adresaci

Sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

Odpowiedzialni

1.

1) Kształtowanie prawidłowych postaw prozdrowotnych, określanie ich wpływu na zdrowie, w tym zdrowie psychiczne.                                         2) Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa   uczniów.

 

 

Uczniowie

 - Zapoznawanie z regulaminami obowiązującymi w szkole.

- Pogadanki na temat bezpieczeństwa               w szkole i poza nią.

- Zapoznawanie uczniów                                   z procedurami i instrukcjami BHP.

- Udział w ewakuacji.

- Udział w konkursach i turniejach związanych z bezpieczeństwem.

- Przygotowania do egzaminu na kartę rowerową

- Dzień bezpiecznego Internetu

Wszyscy nauczyciele,

 

Nauczyciele

 

Wszyscy pracownicy szkoły

 

Nauczyciel techniki, wychowania fiz.

Nauczyciel informatyki

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

II semestr

Nauczyciele ,

wychowawcy

dyrektor, nauczyciele

 

Wszyscy pracownicy szkoły

 

Nauczyciel techniki  i Edb

2.

1) Stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów poprzez aktywne działania prozdrowotne

2) Opracowanie planu działań promocji zdrowia w oparciu                          o diagnozę potrzeb uczniów                          i rodziców.

3) Promowanie zrównoważonych form spędzania wolnego czasu.

4) Prowadzenie zajęć terapeutycznych rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne uczniów oraz innych zajęć                                o charakterze terapeutycznym                           z uczniami potrzebującymi wsparcia.

5) Doskonalenie kompetencji nauczycieli w zakresie rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci oraz organizowania i udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

 

 

Uczniowie

 

 

 

Uczniowie

Rodzice

Nauczyciele

 

 

Uczniowie

 

 

Uczniowie

 

 

 

 

 

Nauczyciele

- Wyposażenie uczniów w umiejętności skutecznego dbania                  o własne zdrowie.

- Gazetki ścienne i ulotki.

- Udział w zawodach sportowych, akcjach i konkursach prozdrowotnych.

- Organizacja szkolnych imprez sportowych, zajęć pozalekcyjnych: sportowo-rekreacyjnych, turystyczno-krajoznawczych, regionalnych.

- Udział w wydarzeniach związanych ze Światowym Dniem AIDS (happening)

Organizowanie na terenie szkoły

- Spotkania z higienistką szkolną , psychologiem  i pedagogiem.

- Nawiązanie współpracy                                  z podmiotami zewnętrznymi: kooperacja z innymi szkołami, stacją sanitarno-epidemiologiczną, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, biblioteką publiczną, instytucjami kultury (teatrami i domami kultury),              a także organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami                         i fundacjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, podmiotami wspierającymi właściwą organizację kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Wszyscy nauczyciele,

 

 

Nauczyciele  w.f

Nauczyciel biologii

 

 

Wszyscy nauczyciele,

 

Nauczyciel techniki, wychowania fiz.

Nauczyciel informatyki

Pielęgniarka

Pedagog

Psycholog

 

Dyrektor szkoły

 

Wszyscy nauczyciele

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

 

 

Nauczyciele  w.f

 

 

 

Wszyscy nauczyciele,

 

Nauczyciel techniki, wychowania fiz.

Nauczyciel informatyki

Pielęgniarka

Pedagog

Psycholog

 

Dyrektor szkoły

 

Wszyscy nauczyciele

3.

1) Nauka bezpiecznych zachowań                w sytuacjach kryzysowych.

2) Podejmowanie działań informacyjnych – zapobieganie                  i przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci poprzez zapoznanie uczniów              ze Standardami Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem, zagrożeniami, na które mogą być narażeni, korzystanie w procesie kształcenia                   z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Uczniowie

- Zajęcia warsztatowe,

pogadanki, spotkania                                           z funkcjonariuszami Straży Pożarnej.

- Lekcje wychowawcze, indywidualne                                         - Konsultacje z wychowawcą klasy,

- Lekcje przedmiotowe,

- Wydarzenia klasowe i szkolne,

- Aktywna obecność uczniów                               w społeczności szkolnej i inne.

 

 

funkcjonariusze Straży Pożarnej

 

nauczyciele

wychowawcy

zgodnie z kalendarzem

Wychowawcy,

funkcjonariusze Straży Pożarnej

 

4.

Uczenie właściwego zachowania                      w sytuacjach zagrożenia zdrowia            i życia

Uczniowie

- Warsztaty z zakresu udzielania pierwszej pomocy (IV-VIII)

- Lekcje EDB

Specjalista ds. udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej

W trakcie roku szkolnego

 Ratownicy medyczni

Nauczyciel EDB

5.

Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez promowane aktywnego i zdrowego stylu życia.

Uczniowie

- Tematyka godz. wychowawczych,                       - Zajęcia pozalekcyjne,

- Spotkania z pielęgniarką,

- Konkursy o zdrowiu.

- Tydzień Kultury Ekologiczno – zdrowotnej.

Wychowawcy

pielęgniarka , nauczyciele w-fiz.

biologii,

 

Cały rok

 

 

 

Kwiecień

Wychowawcy klas

nauczyciele w-fiz.

 

Nauczyciel biologii

Wychowawcy klas

6.

Kształtowanie świadomości własnego ciała z uwzględnieniem zmian fizycznych i psychicznych okresu dojrzewania

Uczniowie

-Tematyka lekcji przyrody, biologii

 lekcje WDŻ

-Spotkania z pielęgniarką

nauczyciele przyrody, WDŻ, biologii

Zgodnie                  z tematyką zajęć

Nauczyciel biologii

WDŻ, n-l przyrody

pielęgniarka

7.

Tydzień informacyjno – edukacyjny

 

 

Uczniowie

Spotkania z pielęgniarką

wychowawcy

wrzesień

Wychowawcy

 

8.

1) Profilaktyka uzależnień.

Współpraca nauczycieli klas I–VIII ze specjalistami zatrudnionymi                         w szkole w celu dokonywania diagnozy potrzeb zdrowotnych uczniów:

-        określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,

-        rozpoznawanie przyczyn trudności zdrowotnych w funkcjonowaniu ucznia, w tym barier i ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie w szkole,

-        podejmowanie jednorazowych i cyklicznych wydarzeń związanych z promocją zdrowia sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dziecka w celu podnoszenia efektywności nabywania sprawności,

-        diagnozowanie występowania czynników ryzyka i czynników chroniących przed sięganiem po substancje psychoaktywne przez uczniów,

-        ocena występowania zjawisk zachowań ryzykownych, takich jak agresja, zażywanie środków odurzających, samookaleczenia, oraz zaburzeń odżywiania (bulimia, anoreksja, otyłość) lub snu.

2) Dbanie o rozwój wiedzy                            i umiejętności zawodowych nauczycieli o umiejętności dotyczące problematyki związanej                                      z uzależnieniami.

3) Nabywanie umiejętności opierania się naciskom otoczenia, nabywanie umiejętności bycia asertywnym.

Uczniowie

- Diagnozowanie problemu zachowań ryzykownych wśród uczniów .

- Działania informacyjne – dostarczanie wiarygodnych informacji na temat ryzyka i czynników chroniących przed sięganiem po substancje psychoaktywne przez uczniów.

- Długofalowa organizacja wspierania przez wychowawców i nauczycieli, ucznia we wzmacnianiu odporności psychicznej poprzez:

  • realizację zajęć z zakresu edukacji prozdrowotnej,
  • nastawienie ucznia na własny rozwój (określenie swoich potrzeb – potencjał i deficyty
  •  sformułowanie celów na podstawie aspiracji, marzeń               i pragnień przez ucznia,
  • akceptację trudności (tj. zrozumienie, że trudności                     i problemy to wyzwania, które są częścią życia i służą naszemu rozwojowi, gotowość do wyjścia poza strefę komfortu),
  • wyrabianie optymizmu (wiara we własne siły, postrzeganie problemów jako wyzwań                      i możliwości gromadzenia nowych doświadczeń, poszukiwanie korzyści                           w każdej sytuacji),

- Prowadzenie pogadanek na temat                           

    zdrowia psychicznego, odporności

    psychicznej na godzinach

    wychowawczych, zgodnie                                 z treściami uwzględnionymi                           w podstawie programowej.

- Zajęcia warsztatowe na temat

    uzależnień.

- Udział w lokalnych i ogólnopolskich

   kampaniach i programach on-line

- Gazetki tematyczne, ulotki, broszury.

Nauczyciele, wychowawcy

 

 

Nauczyciele, wychowawcy

 

 

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

Nauczyciele wychowawcy

 

 

Nauczyciele wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele wychowawcy

 

 

 

 Pedagog

  Psycholog

 

 

 

Nauczyciele wychowawcy

 

 

 

cały rok

Nauczyciele, wychowawcy,

 

 

 

Nauczyciele wychowawcy

 

 

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

Nauczyciele wychowawcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele wychowawcy

 

 

 

Pedagog

  Psycholog

 

 

 

Nauczyciele wychowawcy

 

 

 

OBSZAR / SFERA INTELEKTUALNA

 

Lp.

Zadania

Adresaci

Sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

Odpowiedzialni

1.

Kształtowanie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia.

Uczniowie

Pozytywna motywacja, ocenianie kształtujące, projekty edukacyjne, koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów.

Nauczyciele

cały rok

Wychowawcy, nauczyciele przedmiotów

2.

Monitorowanie osiągnięć uczniów.

Uczniowie

Przeprowadzenie wewnątrzszkolnych diagnoz osiągnięć edukacyjnych.

 

Nauczyciele przedmiotów

cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

3.

Motywowanie uczniów                                         do systematycznej pracy.  

Wdrażanie do współodpowiedzialności za proces nauczania.

Uczniowie

Ocenianie kształtujące.

Projekty edukacyjne.

Promowanie wartości edukacji.

Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości uczniów.

Motywowanie uczniów do nauki poprzez pogadanki, wycieczki edukacyjne, warsztaty, pracę                    w zespołach.

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

Wg  ustaleń

Wszyscy nauczyciele.

 

 

 

 

Wychowawcy klas

4.

Wspomaganie uczniów w celu eliminacji braków i wyrównaniu szans edukacyjnych.

 

Uczniowie

Zorganizowanie zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z języka polskiego, matematyki.

Nauczyciele przedmiotów

 cały rok

Wrzesień -grudzień

Dyrektor szkoły, nauczyciele

5.

Zapobieganie nieuzasadnionym nieobecnościom  uczniów na zajęciach.

Uczniowie

Współpraca z rodzicami.

Monitorowanie nieobecności.

Konsekwentne stosowanie systemu kar i nagród zawartych w Statucie szkoły.

Informowanie o konsekwencjach prawnych nieuzasadnionych nieobecności.

Wszyscy nauczyciele,

dyrektor

 

cały rok

Wszyscy nauczyciele, dyrektor,

6.

Upowszechnianie czytelnictwa- rozwijanie kompetencji czytelniczych.

Uczniowie

Rozbudzanie potrzeb czytelniczych poprzez działalność biblioteki szkolnej: konkursy, spotkania autorskie, wystawy.

Rozwijanie kompetencji czytelniczych i medialnych na wszystkich przedmiotach.

Promowanie działań mających na celu rozbudzanie u uczniów zamiłowania do czytania.

Akcje, kiermasze, wieczornice, wspólne czytanie.

Wszyscy nauczyciele, bibliotekarz

 

 

 

Nauczyciele języka polskiego

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

Wszyscy nauczyciele,

Bibliotekarz

 

 

 

 

Nauczyciele języka polskiego

 

7.

Praca z uczniem zdolnym.

Rozwijanie logicznego, analitycznego myślenia, rozwijanie pasji i talentów.

 

 

 

Uczniowie

Zajęcia pozalekcyjne;

koła zainteresowań.

Praca indywidualna z uczniem.

Przygotowanie uczniów do udziału                w konkursach szkolnych                                   i pozaszkolnych

 

Nauczyciele przedmiotów

cały rok

Wszyscy nauczyciele

8.

Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Uczniowie

Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne,

zajęcia wyrównawcze, zajęcia logopedyczne, zajęcia emocjonalno-społeczne,

- indywidualizacja procesu nauczania

- dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości uczniów

Nauczyciele

wychowawcy

nauczyciele przedmiotów

 

 

cały rok

Wychowawcy

nauczyciele

 

Nauczyciele przedmiotów

9.

Kształtowanie postaw; odpowiedzialności, samodzielności, pracowitości, wytrwałości, kreatywności.

 

 

Uczniowie

Projekty edukacyjne,

konsekwentne przestrzeganie procedur i regulaminów obowiązujących w szkole

Wszyscy nauczyciele

 

cały rok

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

10.

Kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z wytworami kultury                 i sztuki.

Uczniowie

Uczestnictwo w spektaklach, seansach filmowych, koncertach wycieczki do muzeum (także on-line)

Wychowawcy, nauczyciele muzyki i plastyki

cały rok

Wychowawcy, nauczyciele muzyki  i plastyki

11.

Dostosowanie sposobów, metod pracy do możliwości i potrzeb uczniów.

 

Uczniowie

 

nauczyciele

cały rok

Nauczyciele

 

OBSZAR / SFERA  SPOŁECZNA

Sfera społecznego rozwoju ucznia – kształtowanie postaw społecznych (relacje):

-        kształtowanie postaw ukierunkowanych na rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych,

-        kształtowanie u uczniów i nauczycieli umiejętności pracy w zróżnicowanym zespole,

-        umiejętne wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych

– rozumienie i respektowanie obowiązujących norm w życiu codziennym i cyberprzestrzeni

– krytyczna analiza informacji.

 

Lp.

Zadania

Adresaci

Sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

Odpowiedzialni

1.

Kształtowanie umiejętności interpersonalnych wzajemnej współpracy, współdziałania na rzecz zespołu.

 

 

 

Uczniowie

- Integracja zespołów klasowych; udział w imprezach , wycieczkach, spotkaniach , projektach organizowanych w szkole i poza nią

- Kształtowanie nawyków zachowania zgodnie                                 z przyjętymi normami społecznymi.

- Dbanie o piękno języka polskiego.

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

 

Wychowawcy klas

cały rok

 

 

 

 

 

cały rok

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

Wychowawcy

2.

1) Kształtowanie postaw prospołecznych.

2) Organizacja przestrzeni edukacyjnej, która sprzyja rozwijaniu u uczniów empatii                       i wrażliwości na potrzeby innych – współpraca ze środowiskiem rodzinnym uczniów.

3) Systematyczna współpraca                            z rodzicami w celu ujednolicenia systemu oddziaływań wychowawczych i budowania atmosfery wzajemnej pomocy

4) Uwrażliwienie na krzywdę i zło, wolontariat

Uczniowie

 

Rodzice

- Respektowanie regulaminów porządkowych w szkole.

- Uczenie aktywności i branie na siebie odpowiedzialności za życie klasy i szkoły.

- Uwrażliwianie na potrzeby innych.

- Angażowanie młodzieży do pracy na rzecz środowiska lokalnego w ramach wolontariatu.

- Udział w projektach  i akcjach  rozwijających samodzielność uczniów.

- Rozwijanie samorządności poprzez organizowanie imprez, uroczystości szkolnych, realizacje projektów

- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne prowadzone na godzinach wychowawczych.

- Zajęcia i warsztaty z zakresu: empatia, wrażliwość, pełnienie ról            w grupie, reagowanie na agresję, konstruktywne rozwiązywanie konfliktów, umiejętności samooceny, zajęcia integracyjne

- Organizacja, udział                                     i współpraca z instytucjami organizującymi pomoc charytatywną

- wspieranie inicjatyw związanych                     z pomocą potrzebującym

- kształtowanie postaw tolerancji.

 - zapobieganie niepokojącym                  i niepożądanym zachowaniom społecznym.

 

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

Nauczyciele wychowawcy

 

 

 

 

Psycholog

Pedagog

Edukatorzy zewnętrzni

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

Opiekunowie SU i in. Organizacji szkolnych.

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

cały rok

 

 

Zg. z planem

 

 

 

Wg  ustaleń

 

cały rok

 

cały rok

 

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

Nauczyciele wychowawcy

 

 

Psycholog

Pedagog

Edukatorzy zewnętrzni

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

Opiekunowie SU                     i in. Organizacji szkolnych

3.

Kształtowanie postaw patriotycznych, obywatelskich                     i patriotycznych, odpowiedzialności za region                        i Ojczyznę.

Uczniowie

- Współtworzenie dokumentów obowiązujących w szkole,

- Praca Samorządu Uczniowskiego,

- Zapoznanie z dokumentacją procedurami, instrukcjami obowiązującymi w szkole,

- Zwyczaje  i tradycje szkoły.

- Poszanowanie mienia szkoły.

- Zapoznawanie z historią miasta                   i regionu.

- Poznawanie dziedzictwa kultury polskiej, kultywowanie tradycji                            i zwyczajów polskich.

- Obchody rocznic wydarzeń historycznych.

- Budowanie szacunku do symboli narodowych.

- Opieka nad Miejscami Pamięci Narodowej.

Wszyscy nauczyciele

Według harmonogramu imprez szkolnych

Opiekunowie SU

nauczyciele historii, wychowawcy klas

4.

Propagowanie zachowań proekologicznych

Uczniowie

- Udział w akcjach: ”Sprzątanie Świata”,  „Dzień Ziemi” , Tydzień Kultury Ekologiczno – Zdrowotnej.

- Udział w projektach i akcjach                      o tematyce ekologicznej,

- Zmiany klimatyczne: globalne ocieplenie.

- Segregacja odpadów, zbieranie elektrośmieci.

Nauczyciele przyrody i biologii , świetlicy

 

 

Nauczyciele biologii, chemii, geografii, wychowawcy klas

Wrzesień / kwiecień

Październik / listopad

 

 

cały rok

Nauczyciele przyrody i biologii

Nauczyciele świetlicy

 

Nauczyciele biologii, chemii, geografii, wychowawcy klas

5.

Propagowanie zachowań prozdrowotnych.

Uczniowie

Realizacja programów profilaktycznych np. :

- „Znajdź właściwe rozwiązanie”

– „Nie pal przy mnie proszę”

Realizacja „ Programu dla szkół”

- realizacja szkolnego programu „Zdrowo żyj z całych sił” organizowanego przy współpracy                    z GKRPA w Nowej Słupi

Wyznaczeni nauczyciele

cały rok

Nauczyciel Edukacji dla bezpieczeństwa

Dyrektor szkoły,

6.

1) Orientacja zawodowa

2) Organizowanie i realizowanie zajęć przygotowujących młodzież do wyboru szkoły ponadpodstawowej  i zawodu.

3) Wspieranie rozwoju umiejętności „uczenia się przez całe życie”

Uczniowie

- Realizacja zadań wynikających                          z Systemu Doradztwa Zawodowego

przygotowujących do zaplanowania kariery zawodowej.

- Pomoc w wyborze szkoły; udostępnienie materiałów informacyjnych.

- Godziny z wychowawcą.

- Współpraca z pracodawcami oraz instytucjami regionalnymi.

 

Nauczyciel doradztwa zawodowego

Nauczyciel doradztwa zawodowego

Wychowawca klasy

Nauczyciel doradztwa zawodowego

 

cały rok

Wychowawca klasy Nauczyciel doradztwa zawodowego

 

 

OBSZAR/SFERA EMOCJONALNA

 

Lp.

Zadania

Adresaci

Sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

Odpowiedzialni

1.

Podejmowanie działań mających na celu eliminowanie przejawów agresji.

Uczniowie

- Agresja i przemoc rówieśnicza.

Instrukcja obsługi złości- jak radzić sobie z negatywnymi emocjami.

- Poszkodowany, sprawca przemocy.

- Bajki terapeutyczne jako pomoc dzieciom z problemami; agresja, odrzucenie, stres.

- Uczenie sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami.

Wychowawcy

Nauczyciele

 

Pedagog

Psycholog

 

 

 Bibliotekarz

 

Wychowawcy

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

Nauczyciele bibliotekarz

 

Pedagog

Psycholog

 

 

Wychowawcy

Psycholog

2.

Kształtowanie postaw otwartych na poszukiwanie pomocy w przypadku napotykanych trudności.

Uczniowie

- Lekcje wychowawcze

spotkania z terapeutami

 

Wszyscy nauczyciele

cały rok

Nauczyciele

Psycholog

3.

Redukowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania problemów.

 

Uczniowie

- Zajęcia warsztatowe,

pogadanki,

 

Wychowawcy

nauczyciele

cały rok

Nauczyciele,

Wychowawcy

Psycholog szkolny

4.

1) Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych.

2) Wdrażanie do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno- komunikacyjnych oraz reagowania na przemoc ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia na odległość.

 

Uczniowie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Lekcje wychowawcze                          o cyberprzemocy.

- Znajomość i stosowanie się do regulaminów korzystania                      z portali i regulaminów obowiązujących w szkole.

- Warsztaty dla uczniów                         i rodziców przeprowadzane przez wyznaczonych nauczycieli lub edukatorów zewnętrznych..

- Realizowanie warsztatu profilaktycznego

- Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu.

Nauczyciele

terapeuci ds. uzależnień

 

 

 

 

 

Nauczyciele

informatyki

 

 

cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy,

Nauczyciele informatyki

5.

1) Podejmowanie tematyki związanej                   z zasadami bezpiecznego korzystania                 z Internetu i mediów społecznościowych.

2) Podnoszenie wiedzy uczniów, rodziców i nauczycieli na temat cyberprzemocy oraz krytycznej analizy informacji z internetu.

Uczniowie

 

 

 

Rodzice

Nauczyciele

-  Warsztaty dla uczniów                         i rodziców przeprowadzane przez wyznaczonych nauczycieli lub edukatorów zewnętrznych

- Realizacja programów

   profilaktycznych

 

Nauczyciele informatyki,

wychowawcy

 

 cały rok

 

Wychowawcy

6.

Udzielanie skutecznego wsparcia uczniom klas VIII podczas przygotowania się do egzaminu ósmoklasisty- radzenie sobie ze stresem, właściwa organizacja

procesu nauki.

Uczniowie

- Warsztaty dla uczniów

- Rozmowy

 

Wychowawcy

cały rok

Wychowawcy

 

 

OBSZAR / SFERA  MORALNA

 

Lp.

Zadania

Adresaci

Sposób realizacji

Realizatorzy

Termin

Odpowiedzialni

1.

1) Wychowanie do wartości

Dbałość o tradycję i tożsamość narodową, religijną  i regionalną.

2) Budowanie systemu wartości- przygotowanie do rozpoznawania podstawowych wartości.

3) Wpajanie szacunku i tolerancji do odmiennych poglądów, ludzi, religii.

Wdrażanie do uważnego słuchania, rozmawiania, zawierania kompromisów.

Uczniowie

- Przeprowadzenie cyklu zajęć integracyjnych z zakresu budowania satysfakcjonujących relacji z innymi na godzinach wychowawczych lub podczas wyjazdu klasowego.

- Przeprowadzenie godziny                            do dyspozycji wychowawcy „Uczeń – moje obowiązki i prawa”.

- Realizacja ogólnopolskich                      i lokalnych programów                                i projektów edukacyjnych oraz stosowanie strategii edukacyjnych opartych na stwarzaniu okazji do promowania „wychowania do wartości”

- Doskonalenie współpracy rodzic–wychowawca oraz wychowawca/nauczyciel–rodzic–pedagog.

- Organizowanie konsultacji nauczycieli i specjalistów dla rodziców.

- Lekcje wychowawcze, lekcje religii, historii,

koła zainteresowań

Wszyscy nauczyciele

 

cały rok

Wszyscy nauczyciele,

 

2.

Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje słowa                         i czyny.

Uczniowie

- Konsekwentne przestrzeganie procedur i  regulaminów szkolnych

Wszyscy nauczyciele

 

cały rok

 

Wszyscy nauczyciele

 

3.

1) Kształtowanie u uczniów umiejętności przestrzegania podstawowych reguł i norm obowiązujących w szkole – przestrzeganie zasad Kodeksu ucznia

2) Podejmowanie przez pedagogów                     i wychowawców interwencji                                w sytuacjach łamania norm i reguł.

Uczniowie

- Konsekwentne przestrzeganie procedur i  regulaminów szkolnych.

- Konsekwentne reagowanie nauczycieli i pracowników szkoły na łamanie zasad, norm i procedur szkolnych.

Wszyscy nauczyciele

Pracownicy szkoły

 

cały rok

Wszyscy nauczyciele

Pracownicy szkoły

 

4.

Zwracanie uwagi na kulturę osobistą, piękno języka polskiego.

Uczniowie

- Konsekwentne przestrzeganie procedur i  regulaminów szkolnych oraz powszechnie uznawanych norm życia społecznego i ogólnie pojętej kultury.

Wszyscy pracownicy szkoły

cały rok

Wszyscy pracownicy szkoły

 

5.

Kształtowanie postawy sprzeciwu wobec przemocy, postawy poszanowania wartości życia, godności ludzkiej, wolności, prawdy                                    i odpowiedzialności

Uczniowie

- Konsekwentne przestrzeganie procedur i regulaminów szkolnych, Konwencji o Prawach Dziecka.

Konsekwentne  reagowanie na przejawy niewłaściwych zachowań.

Realizacja programów profilaktycznych

Wszyscy nauczyciele

cały rok

wszyscy nauczyciele

psycholog

 

XIII. Ewaluacja

 

Przebieg i efekty pracy w zakresie działań wychowawczo-profilaktycznych są poddawane bieżącej i okresowej ocenie.

Ewaluacja pozwala na zebranie informacji i refleksję nad jakością prowadzonych działań, zgodnie z przyjętymi zasadami, w celu  modyfikacji                    i podniesienia skuteczności programu.

 

Obszary i sposoby ewaluacji:

·         obserwacja zachowania uczniów, stopnia rozumienia i zastosowania norm,

·         obserwacja postępów w nauce i zachowaniu,

·         analiza frekwencji na zajęciach szkolnych w czasie nauki stacjonarnej, hybrydowej i zdalnej,

·         zaangażowanie w działalność pozalekcyjną,

·         ocena samopoczucia uczniów w szkole,  ocena stopnia zintegrowania klas,

·         analiza sukcesów i osiągnięć uczniów,

·         rozmowy indywidualne z rodzicami, uczniami i pracownikami szkoły,

·         wytwory pracy uczniów,

·         ankiety przeprowadzane wśród uczniów i rodziców.

·         analiza dokumentacji szkolnego pedagoga, psychologa i innych nauczycieli, analiza dokumentacji wychowawców,

·         analiza sprawozdań pielęgniarki dotyczących stanu zdrowia i wypadkowości uczniów.

 

Wskaźniki ewaluacji:

a)      ilościowe:

¾    frekwencja uczniów na zajęciach szkolnych,

¾    liczba uczniów z problemami wychowawczymi,

¾    liczba uczestników zajęć pozalekcyjnych,

¾    liczba uczniów z obniżonym zachowaniem.

 

b)      jakościowe:

¾    prezentowany poziom wiedzy i umiejętności, postawy uczniów,

¾    aktywność uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,

¾    poczucie bezpieczeństwa,

¾    przyczyny nieobecności uczniów na zajęciach,

¾    przestrzeganie norm i zasad społecznych,

¾    współpraca z rodzicami uczniów,

¾    współpraca ze środowiskiem lokalnym.

 

Działania ewaluacyjne będą polegały na:

-        zidentyfikowaniu celu ewaluacji i sformułowaniu pytań ewaluacyjnych ukierunkowanych na jego osiągnięcie,

-        opracowaniu planu i strategii dokonania ewaluacji,

-        zaplanowaniu sposobu opracowania wyników ewaluacji i ich udostępnienia społeczności szkolnej.

 

Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego dokona powołany przez dyrektora szkoły zespół ds. ewaluacji programu, oceniający rezultaty                      i efektywność prowadzonych działań. Z wnioskami z przeprowadzonej ewaluacji rada pedagogiczna zostanie zapoznana na zebraniu kończącym rok szkolny. Z wynikami ewaluacji zostają zapoznane wszystkie organy szkoły.

 

 

 

 

 

 

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły Podstawowej  w Pokrzywiance  na rok szkolnym 2024/2025 został pozytywnie zaopiniowany

 Uchwałą Nr  1/2024/2025  Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Pokrzywiance w dniu  13 września 2024 roku.

Strona psppokrzywianka.superszkolna.pl została sfinansowana w ramach projektu "Trasa 78- ze śląskiego w świętokrzyskie", który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.