"Dzieci są nadzieją, która rozkwita wciąż na nowo, projektem, który nieustannie się urzeczywistnia, przyszłością, która pozostaje zawsze otwarta." Jan Paweł II::"W codziennym trudzie, w wysiłku umysłu, woli serca - obraz dziecka pozostaje dla człowieka natchnieniem i źródłem nadziei". Jan Paweł II

Statut

Cały statut ze względu na wielkość jest umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej.

 

Rozdział 7
Warunki i sposób oceniania uczniów Szkoły
§ 83
1. Ocenianiu w Szkole podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia; 
2) zachowanie ucznia;
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli 
poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku 
do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej 
w odrębnych przepisach i realizowanych w Szkole programów nauczania 
uwzględniających tę podstawę oraz formułowaniu oceny.
 Strona 53 z 87
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznaniu przez wychowawcę klasy, 
nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad 
współżycia społecznego i norm społecznych oraz obowiązków ucznia określonych 
w niniejszym Statucie.
4. Ocena ucznia jest informacją, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe 
ustalone przez nauczyciela, nie jest karą ani nagrodą.
5. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach 
edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, 
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz o warunkach i trybie 
otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć 
edukacyjnych.
6. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów 
i ich rodziców o zasadach, warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania 
oraz o warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny 
klasyfikacyjnej z zachowania.
7. Ustala się następujące zasady i terminy przekazywania informacji wymienionych 
w ust.6,7
a) uczniowie informowani są ustnie na pierwszej lekcji zajęć edukacyjnych 
i wychowawczych, na początku roku szkolnego; co udokumentowane jest 
wpisem do dziennika,
b) rodzice informowani są ustnie na pierwszym zebraniu z wychowawcą 
rozpoczynającym rok szkolny, co udokumentowane jest wpisem 
do dziennika. 
c) nieobecność rodziców na pierwszym spotkaniu klasowym we wrześniu 
zwalnia szkołę z obowiązku zapoznania rodzica ze szczegółowymi 
warunkami i sposobami oceniania wewnątrzszkolnego, 
d) na ustny wniosek rodziców wychowawca może przekazać w innym, 
wcześniej umówionym terminie w. w. informację.
8. W przypadku otrzymania najniższej oceny, uczeń powinien być poinformowany 
o konsekwencjach wynikających z dalszego kształcenia.
9. Każda ocena jest jawna dla ucznia i rodzica, a na życzenie zainteresowanego lub jego 
rodziców, utajniona przed klasą.
10. Uczeń i jego rodzice mają prawo do uzyskania uzasadnienia wystawionej przez 
nauczyciela oceny cząstkowej, śródrocznej, rocznej i końcowej z zajęć edukacyjnych 
i zachowania.
11. Nauczyciel uzasadnia każdą ustaloną ocenę w czasie zajęć edukacyjnych, w rozmowie 
bezpośredniej z uczniem, po odpowiedzi ustnej lub w pracy pisemnej, po sprawdzeniu 
i ocenieniu tej pracy.
12. Uzasadniając ocenę nauczyciel ma obowiązek odwoływać się do wymagań 
edukacyjnych niezbędnych do otrzymania poszczególnych ocen oraz do kryteriów ocen 
z zachowania.
 Strona 54 z 87
13. Nauczyciel uzasadnia ustalone dla ucznia oceny w rozmowie bezpośredniej z jego 
rodzicami lub na piśmie, na pisemny wniosek rodziców złożony w sekretariacie szkoły, 
nie później niż 7 dni roboczych od dnia wystawienia oceny. 
14. Pisemne uzasadnienie nauczyciel przedkłada rodzicom w terminie 5 dni roboczych 
od dnia złożenia wniosku przez rodziców, a rodzice pisemnie potwierdzają jego odbiór.
§ 84
1. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
1) bieżące,
2) klasyfikacyjne,
3) śródroczne i roczne,
4) końcowe
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz 
postępach w tym zakresie;
2) udzielenie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, 
co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
3) udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
4) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
5) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach 
i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno –
wychowawczej.
3. Dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć 
edukacyjnych ze względu na stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się, 
niepełnosprawność lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć na wcześniejszym 
etapie edukacyjnym.
4. Dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, 
zajęć komputerowych lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości 
uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej 
opinii.
5. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z wykonywania ćwiczeń fizycznych na zajęciach 
wychowania fizycznego uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny 
klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej 
wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”. 
6. Jeżeli uczeń uzyskał ocenę śródroczną z ww. zajęć, a posiadał zwolnienie 
w II semestrze, to ocena śródroczna jest oceną roczna dla tego ucznia.
 Strona 55 z 87
§ 85
1. Skalę ocen bieżących i śródrocznych z zajęć edukacyjnych ustala Rada Pedagogiczna.
2. Oceny bieżące i śródroczne, oraz roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, 
począwszy od klasy IV, ustala się w stopniach według następującej skali, używając 
następujących skrótów literowych: 
1) stopień celujący - 6 - cel;
2) stopień bardzo dobry - 5 - bdb;
3) stopień dobry - 4 - db;
4) stopień dostateczny - 3 - dst;
5) stopień dopuszczający - 2 - dop;
6) stopień niedostateczny - 1 - ndst.
3. Dopuszcza się stosowanie znaków „+” i „-„ przy ocenach cząstkowych lub jako 
informację dodatkową, określającą szczególne umiejętności komunikacyjne i społeczne 
ucznia. Zasady stosowania w/w znaków określają nauczyciele w przedmiotowych 
systemach oceniania.
4. Oceny bieżące odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym klasy oraz e-dzienniku w formie 
cyfrowej. Oceny klasyfikacyjne w rubrykach przeznaczonych na ich wpis, a także 
w arkuszach ocen i protokołach egzaminów poprawkowych, klasyfikacyjnych 
i sprawdzających – słownie w pełnym brzmieniu.
5. Nauczyciele uczący w klasach I-III prowadzą dziennik lekcyjny, w którym odnotowują 
na bieżąco osiągnięcia edukacyjne ucznia stosując oznaczenia punktowe: 
1) „6” oznacza, że uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności 
przewidzianych w realizowanych przez nauczyciela treściach programowych. 
Stosuje je do rozwiązania zadań o wysokim stopniu złożoności a zdobyte umiejętności 
są oryginalne i twórcze oraz wskazują na dużą samodzielność ich uzyskania.
2) „5” oznacza, że uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności 
przewidzianych w realizowanych przez nauczyciela treściach programowych, 
a swoje umiejętności potrafi zastosować w różnych sytuacjach;
3) „4” oznacza, że opanowanie przez ucznia zakresu wiadomości i umiejętności 
przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania nie jest pełne, 
ale nie prognozuje żadnych kłopotów w opanowywaniu kolejnych treści kształcenia;
4) „3” oznacza, że uczeń opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości 
i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, co 
może oznaczać jego problemy przy poznawaniu kolejnych, trudniejszych treści 
kształcenia w ramach danych zajęć edukacyjnych;
5) „2” oznacza, że opanowane przez ucznia wiadomości i umiejętności przewidziane 
w realizowanych przez nauczyciela treściach programowych są tak niewielkie, 
że uniemożliwiają dalsze przyswojenie materiału nauczania; większość zadań 
indywidualnych uczeń wykonuje przy pomocy nauczyciela;
6) „1” oznacza, że uczeń ma tak duże braki wiedzy i umiejętności z danego zakresu 
nauczania, iż uniemożliwia mu to bezpośrednią kontynuację opanowania kolejnych 
treści zadań edukacyjnych.
 Strona 56 z 87
6. W klasach I - III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych 
są ocenami opisowymi.
§ 86
1. Oceny bieżące, śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych 
i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne 
zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – na 
podstawie opinii własnej, innych nauczycieli, klasy i ucznia wychowawca klasy. 
2. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala się w następujący 
sposób: 
1) klasy I-III szkoły podstawowej: 
a) ocenianie bieżące polega na odnotowaniu wyników obserwacji pracy ucznia w dzienniku 
lekcyjnym według ustalonej skali punktowej w § 85 ust.5;
b) ocenianie klasyfikacyjne śródroczne w klasach I-III polega na sporządzeniu oceny 
opisowej dla każdego ucznia. Wychowawcy klas I-III mają obowiązek wręczenia 
uczniom/rodzicom oceny opisowej podczas półrocznego spotkania z rodzicami;
c) ocenianie klasyfikacyjne roczne w klasach I-III polega na określeniu dla każdego ucznia 
oceny opisowej w dzienniku lekcyjnym oraz wypełnieniu szkolnego świadectwa 
opisowego wręczanego uczniowi na zakończenie roku szkolnego. Ocena opisowa ucznia 
przewidzianego do promowania do następnej klasy powinna zawierać sformułowanie: 
„Osiągnięcia edukacyjne ucznia oceniam pozytywnie”;
d) oprócz bieżącego oceniania w skali punktowej nauczyciele klas I-III stosują różnorodne 
formy ustnych ocen bieżących (np. w formie pochwały, gratulacji, komentarza). 
2) ze sprawdzianów pisemnych w klasach IV – VIII (z wyłączeniem wypracowań z języka 
polskiego 
i angielskiego): 
a) mniej niż 30 % poprawnych odpowiedzi – ocena niedostateczny;
b) od 31% do 50 % poprawnych odpowiedzi – ocena dopuszczający;
c) od 51% do 70% poprawnych odpowiedzi – ocena dostateczny;
d) od 71% do 90% poprawnych odpowiedzi – ocena dobry;
e) od 91 % do 97% poprawnych odpowiedzi – ocena bardzo dobry;
f) od 98% do 100% poprawnych odpowiedzi – ocena celujący.
3. Składnikami stanowiącymi przedmiot oceny w klasach IV- VIII są: czytanie 
ze zrozumieniem, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji, wykorzystanie 
wiedzy w praktyce.
4. Rytmiczność oceniania
a) Ocenianie jest integracyjną częścią procesu nauczania i uczenia się, dlatego powinno 
być rytmiczne.
b) Ustala się następującą liczbę ocen dla przedmiotów realizowanych w wymiarze 
tygodniowym:
a) 1 godz. tygodniowo – minimum trzy oceny,
b) 2 godz. tygodniowo – minimum cztery oceny,
 Strona 57 z 87
c) 3 godz. tygodniowo – minimum pięć ocen,
d) 4 i więcej godz. tyg. – minimum sześć ocen.
5. Przewiduje się następujące źródła informacji, prowadzące do ustalenia oceny bieżącej: 
1) odpowiedzi ustne;
2) sprawdziany pisemne;
3) praca domowa;
4) wypracowanie;
5) projekty edukacyjne i prace wykonywane przez uczniów; 
6) test; 
7) referat; 
8) praca w grupach;
9) praca samodzielna;
10) prezentacja indywidualna i grupowa;
11) testowanie sprawności fizycznej;
12) opracowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych;
13) wytwory pracy własnej ucznia;
14) praca pozalekcyjna, np. udział w konkursach, olimpiadach, zajęciach pozalekcyjnych; 
15) obserwacja ucznia;
16) aktywność ucznia podczas zajęć.
6. Na czas kształcenia na odległość przyjmuje się następujące formy sprawdzania 
wiadomości i umiejętności :
1) odpowiedź ustna udzielona za pomocą łączy on-line,
 2) pisemne kartkówki ,sprawdziany wiedzy,
 3) w czasie kształcenia na odległość dopuszcza się sprawdziany w formie: testu, quizu, 
projektu, wytworów własnej działalności. 
4) materiały przesłane w postaci elektronicznej; skan, zdjęcie,
§ 87
1. Sprawdzone i ocenione pisemne prace pisemne ucznia, dokumentację egzaminu 
klasyfikacyjnego, poprawkowego oraz inną dokumentację dotyczącą oceniania 
udostępnia się uczniowi i jego rodzicom.
2. Uczeń i jego rodzice zwracają się z pisemnym wnioskiem do wychowawcy klasy 
o umożliwienie wglądu do pracy pisemnej ucznia, dokumentacji egzaminu 
klasyfikacyjnego, poprawkowego lub innej dokumentacji dotyczącej oceniania. 
3. Wychowawca klasy ma obowiązek umożliwić wgląd do dokumentacji, o której mowa 
w ust. 2, w porozumieniu z nauczycielem danych zajęć edukacyjnych niezwłocznie, 
nie później jednak niż w okresie 3 dni od daty złożenia wniosku.
4. Prace pisemnie ucznia, dokumentację egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego 
lub inną dokumentację dotycząca oceniania udostępnia się uczniowi i jego rodzicom 
do wglądu wyłącznie na terenie Szkoły.
5. Prace pisemne ucznia nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne przechowuje 
do zakończenia rocznych zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
 Strona 58 z 87
§ 88
1. W ocenianiu wewnątrzszkolnym obowiązują następujące zasady:
1) jawności kryteriów oceniania – uczeń i jego rodzice znają kryteria oceniania, zakres 
materiału z każdego przedmiotu oraz formy pracy podlegające ocenie;
2) otwartości - każda forma aktywności ucznia podlegająca ocenie jest omawiana 
i podawana przez nauczyciela w informacji zwrotnej, w czasie: rozmowy indywidualnej 
lub w formie pisemnej, w zeszycie przedmiotowym pod pracą ucznia.
3) częstotliwości i rytmiczności oceniania – uczeń oceniany jest na bieżąco, 
systematycznie; 
4) różnorodności oceniania – uczeń oceniany jest we wszystkich obszarach jego 
aktywności wynikającej ze specyfiki przedmiotu;
5) różnicowania wymagań edukacyjnych – zadania stawiane uczniowi powinny 
uwzględniać zróżnicowany poziom trudności i dawać możliwość uzyskania wszystkich 
ocen;
6) ocena klasyfikacyjna śródroczna lub roczna jest średnią ważoną ocen cząstkowych;
7) jawności oceny – sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń otrzymuje 
do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli, ocena z pracy pisemnej jest 
opatrzona komentarzem nauczyciela. Rodzicom ucznia umożliwia się wgląd w pracę 
pisemną dziecka na terenie Szkoły i w obecności nauczyciela. 
2. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę 
klasyfikacyjną zachowania.
3. Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:
1) Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
2) Promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły. 
 § 89
1. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia 
oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych 
pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak 
wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
2. Nauczyciel obowiązany jest do przekazania uczniom informacji zwrotnej dotyczącej 
mocnych i słabych stron jego pracy oraz ustalenia kierunków dalszej pracy. 
3. Informacja zwrotna dla ucznia zawiera:
1) wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia;
2) odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia;
3) wskazówki- w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę;
4) wskazówki – w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej
4. Informacja zwrotna odnosi się do kryteriów oceniania podanych uczniom przed jej 
wykonaniem.
 Strona 59 z 87
5. Sposób wyrażania komunikatów oceniających dostosowuje się do wieku i potencjału 
uczniów.
6. Informacja zwrotna, która jest oceną kształtującą, nie występuje razem z ocena sumującą 
(stopniem). 
§ 90
Ustala się następujące kryteria oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych w klasyfikacji 
okresowej i rocznej:
1) stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie 
programowej i stosuje je do rozwiazywania zadań o wysokim stopniu złożonością 
a zdobyte umiejętności są oryginalne i twórcze oraz wskazują na dużą samodzielność ich 
uzyskania;
b) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania, biegle posługuje 
się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych 
i praktycznych, proponuje nietypowe rozwiązania tekstowe; prezentuje wiadomości 
bogate, złożone i szczegółowe biegle posługuje się wiedzą i umiejętnościami z zakresu 
podstaw programowych, standardów egzaminacyjnych, efektów kształcenia;
c) uzyskał tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim;
d) osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych 
lub posiada inne porównywalne sukcesy i osiągnięcia;
2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych w podstawie programowej 
oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami;
b) rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem 
nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów 
w nowych sytuacjach;
c) rozwiązuje złożone, trudne zadania, wymagające korzystania z różnych źródeł 
informacji, które są pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym
3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) poprawnie stosuje wiadomości, wykonuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne 
lub praktyczne istotne w strukturze przedmiotu, wymagające umiejętności stosowania 
wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów, problemów znanych z podręcznika lub 
lekcji.
b) rozwiązuje zadania przydatne, ale nie niezbędne w opanowaniu treści z danego 
przedmiotu i innych przedmiotów ale użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności.
4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania na poziomie 
treści zawartych w podstawie programowej, które są najważniejsze w uczeniu się 
danego przedmiotu, 
b) wykonuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu 
trudności o niewielkiej złożoności, a więc przystępne, dające się wykorzystać 
w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych, dotyczące prostych, uniwersalnych 
umiejętności.
 Strona 60 z 87
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) w ograniczony sposób opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, a braki nie 
przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego 
przedmiotu w ciągu dalszej nauki, z wyjątkiem uczniów klas programowo najwyższych;
b) rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności, 
często przy pomocy nauczyciela;
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań koniecznych
a) nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności 
określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach 
i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu;
b) nie jest w stanie wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności.
§ 91
1. Szczegółowe zasady oceniania z poszczególnych zajęć edukacyjnych określają 
nauczyciele wchodzący w skład zespołów przedmiotowych, z zachowaniem przepisów 
określonych w Statucie oraz specyfiki przedmiotu i możliwości edukacyjnych uczniów 
danego oddziału.
2. Nauczyciel indywidualizuje pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych 
zajęciach edukacyjnych, w szczególności poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych 
do indywidualnych potrzeb psychofizycznych edukacyjnych ucznia, zgodnie 
z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu lub opinii poradni psychologiczno￾pedagogicznej.
3. Podstawą do wystawienia oceny śródrocznej oraz oceny rocznej i końcowej w klasach 
IV – VIII jest średnia ważona obliczona w następujący sposób: Każdej ocenie 
cząstkowej oraz ocenie półrocznej przyporządkowuje się liczbę naturalną, oznaczając jej 
wagę w hierarchii ocen. 
4. Średniej ważonej przyporządkowuje się ocenę szkolną następująco: 
Średnia ważona ocena
< = 1,5 niedostateczny
1,51 – 2,59 dopuszczający
2,60 – 3,59 dostateczny
3,60 – 4,59 dobry
4,60 – 5,49 bardzo dobry
> = 5,50 celujący
5. Formy aktywności i ich waga z wszystkich przedmiotów (z wyjątkiem wychowania 
fizycznego). 
L.p. Formy aktywności uczniów Waga Kolor oceny
1. Test / sprawdzian / praca klasowa (w tym 
wypracowanie / dyktando.
5 czerwony
2. Poprawa sprawdzianu / testu / pracy klasowej. 4 czerwony
 Strona 61 z 87
3. Kartkówka . 4 niebieski/czarny
4. Odpowiedź ustna. 4 niebieski/czarny
5. Zadanie domowe, wypracowanie  3  niebieski/czarny
Wykonane po terminie (jeśli uczeń nie wykonał 
w terminie pierwszym a, powodem nie 
wykonania nie jest choroba ucznia) 2 niebieski /czarny
6. Prace dodatkowe (prezentacje, projekty, praca 
długoterminowa, doświadczenia 
przeprowadzane w domu).
5 niebieski/czarny
7. Aktywność, praca w zespole / parach. 3 niebieski/czarny
8. Recytacja (dotyczy języka polskiego). 3 niebieski/czarny
9. Umiejętności praktyczne: 
a / język polski / język angielski / język 
niemiecki: technika czytania, posługiwanie się 
źródłami informacji, krótkie i dłuższe 
wypowiedzi pisemne; 4  niebieski/czarny
b / historia/ geografia: czytanie mapy, 
posługiwanie się źródłami informacji, krótkie i 
dłuższe wypowiedzi pisemne; 4 niebieski/czarny
c / przyroda, chemia, fizyka, biologia: 
posługiwanie się przyrządami, dokonywanie 
pomiarów, czytanie mapy, mikroskopowanie, 
planowanie i przeprowadzanie doświadczeń, 
tematy realizowane metodą projektu 
edukacyjnego w grupach; 4 niebieski/czarny
d/ religia: czytanie mapy, wyszukiwanie 
adresów biblijnych, posługiwanie się źródłami 
informacji; krótkie i dłuższe wypowiedzi 
pisemne; 4 niebieski/czarny
e/ plastyka, prace plastyczne (staranność, 
oryginalność, różnorodność wyrazu 
artystycznego); 5 niebieski/czarny
- prace przedstawione po terminie 4 niebieski/czarny
f/ technika i informatyka - prace techniczne i 
inne (staranność, oryginalność wykonania, 
posługiwanie się narzędziami, programami, 
aplikacjami itp.); 5 niebieski/czarny
- prace przedstawione po terminie; 4 niebieski/czarny
g / muzyka: 
-śpiewanie piosenek, gra na flecie itp.5 niebieski/czarny
- aktywność i zaangażowanie w uroczystości 
szkolne; konkursy muzyczne, przedstawienia 
teatralne itp. 5 niebieski/czarny
 Strona 62 z 87
10. Zeszyt przedmiotowy / zeszyt ćwiczeń (ocena 1 
raz w półroczu). 4 niebieski/czarny
11. Aktywność i zaangażowanie w uroczystości 
szkolne, konkursy muzyczne, przedstawienia 
teatralne, zawody sportowe itp. – różne 
przedmioty szkolne 5 niebieski/czarny
12. Osiągnięcia w konkursach przedmiotowych: 
a) na poziomie gminnym, rejonowym 
i wyżej  5 czerwony
b) na poziomie szkolnym (laureaci )
4 niebieski/czarny
6. Przewiduje się wprowadzanie do ocen plusów i minusów, przypisując każdej ocenie 
wagę:
ocena 5+ ,5- ,4+ ,4- ,3+ ,3- ,2+, 2-,
Wartość  ocen odpowiednio
>5,25 ,>4,75 ,>4,50,> 3,75,> 3,5 ,>2,75 ,>2,5 ,>1,75
7. Formy aktywności i ich waga z wychowania fizycznego. 
LP. Formy aktywności Waga Kolor
1. Postawa:
 aktywność na lekcji
 zaangażowanie, sumienność i 
staranność, stosunek do 
współćwiczących
3
5
niebieski/czarny
2. Postępy w usprawnianiu
 poziom sprawności motorycznej 
(siła, szybkość, skoczność, 
zwinność, wytrzymałość) 
określony na podstawie 
przeprowadzonych testów 
diagnozujących.
5 niebieski/czarny
3. Poziom wiadomości 
 odpowiedzi ustne z zakresu zasad 
zdrowego stylu życia, samooceny 
poziomu sprawności fizycznej, 
przepisów gry.
5 niebieski/czarny
4. Poziom umiejętności ruchowych 
ucznia 
 z tych działów, które były 
5 niebieski/czarny
 Strona 63 z 87
przedmiotem nauczania w danym 
semestrze (np. gimnastyka, gry 
zespołowe, lekkoatletyka itp.)
5. Udział
 w szkolnych i pozaszkolnych 
zawodach sportowych 
 miejsca medalowe na szczeblu 
gminnym, powiatowym 
5 niebieski/czarny
czerwony
6. Działalność pozalekcyjna 
o charakterze sportowym
5 niebieski/czarny
7. Przygotowanie do lekcji, frekwencja 
– na koniec każdego miesiąca
3 niebieski/czarny
8. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki i techniki należy brać 
pod uwagę wysiłek ucznia oraz jego wywiązywanie się z obowiązków podczas zajęć 
wynikających ze specyfiki przedmiotu. W przypadku wprowadzenia zajęć zdalnych 
wywiązywanie się z obowiązków podczas kształcenia na odległość.
 
9. Do dziennika wpisujemy oceny odpowiednim kolorem z podziałem na poszczególne 
wagi. 
10. Średnią ważoną obliczamy w ten sposób, że mnożymy każdą ocenę przez jej wagę, 
sumujemy wszystkie iloczyny i dzielimy przez sumę wszystkich wag, jeśli jakaś waga 
została użyta kilka razy to tyle samo razy trzeba ją dodać do sumy. 
11. Najwyższą ocenę klasyfikacyjną otrzymują laureaci konkursów przedmiotowych, czy 
finaliści olimpiad
12. Uwaga: kiedy do uzyskania właściwej średniej zabraknie np. jednej setnej lub nawet 
jeśli to jest „aż” jedna dziesiąta nauczyciel może, wiedząc jaki postęp poczynił uczeń, jakie 
podejmował działania, podwyższyć ocenę.
§ 92
1. Skalę ocen bieżących i ocen śródrocznych zachowania ustala Rada Pedagogiczna.
2. Oceny klasyfikacyjne śródroczne zachowania ustala się według następującej skali, 
z następującymi skrótami literowymi:
1) ocena wzorowa - wz;
2) ocena bardzo dobra - bdb;
3) ocena dobra - db;
4) ocena poprawna - popr;
5) ocena nieodpowiednia - ndp;
6) ocena naganna - ng.
 Strona 64 z 87
3. Oceny bieżące odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym klasy z zastosowaniem skrótu 
literowego oceny. Oceny klasyfikacyjne w rubrykach przeznaczonych na ich wpis, 
a także w arkuszach ocen – słownie, w pełnym brzmieniu. 
§ 93
1. Ocena zachowania wyraża opinię Szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków 
szkolnych, jego kulturze osobistej, udziale w życiu klasy, Szkoły i środowiska, postawie 
wobec kolegów i innych osób. Rodzaj oceny uwarunkowany jest przestrzeganiem przez 
ucznia zdefiniowanych zasad kulturalnego i bezpiecznego zachowania w klasie, 
w szkole i poza nią. 
2. Okresowa i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia określonych w Statucie;
2) dbałość o dobre imię Szkoły;
3) dbałość o piękno mowy ojczystej;
4) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
5) kulturalne zachowywanie się w Szkole i poza nią;
6) okazywanie szacunku innym osobom.
§ 94
1. Śródroczna i roczna ocena zachowania w klasach IV-VIII uwzględnia w szczególności:
1) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
a. przygotowanie do zajęć;
b. terminowy zwrot książek do biblioteki;
c. terminowe dostarczanie usprawiedliwień;
e. uczestnictwo w zespołowych grach sportowych;
d. systematyczne i punktualne uczęszczanie na zajęcia (brak nieobecności 
nieusprawiedliwionych i spóźnień, dopuszcza się maks. 3 spóźnienia w roku);
e. wywiązywanie się z zadań powierzonych i dobrowolnie podjętych. pilny, sumienne, 
systematyczne odrabianie prac domowych.
2) Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej:
a. aktywne pełnienie funkcji w samorządzie uczniowskim, klasowym i innych organizacjach 
szkolnych (wolontariat, pomoc koleżeńska, aktyw biblioteczny, inne);
b. dbanie o estetykę swojego wyglądu (schludny strój dostosowany do okoliczności, 
np. galowy w szkolne święta, odpowiednia długość bluzeczki i spódnicy, odpowiednie 
obuwie, własny naturalne – niefarbowane, brak makijażu, brak tatuaży, biżuterii 
u chłopców; dziewczynki mają możliwość noszenia kolczyków „bez ekstrawagancji”);
c. poszanowanie mienia szkoły i efektów pracy innych;
d. poszanowanie cudzej własności.
 Strona 65 z 87
3) Dbałość o honor i tradycje szkoły:
a. przygotowanie uroczystości, imprez szkolnych i środowiskowych (udział, wykonanie 
dekoracji i inne), 
b. reprezentowanie szkoły w konkursach i zawodach sportowych na szczeblu szkolnym, 
gminnym, powiatowym
4) Dbałość o piękno mowy ojczystej:
a. dbanie o kulturalną rozmowę i dyskusję, unikanie wulgaryzmów
5) Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych:
a. troska o zdrowie własne;
b. przebywanie na terenie szkoły w czasie zajęć i przerw;
c. przestrzeganie zasad bezpieczeństwa (właściwe zachowanie podczas przerw, unikanie 
bójek, unikanie hałasu, właściwe poruszanie się po korytarzu);
d. dostrzeganie piękna i oryginalności swojego regionu;
e. szacunek do barw narodowych, hymnu i godła.
6) Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią:
a. kulturalne zachowanie się bez agresji i przemocy, przestrzeganie regulaminu wycieczek,
rozumienie konieczności dbania o własne zdrowie.
7) Okazywanie szacunku innym osobom:
a. okazywanie szacunku nauczycielom, pracownikom szkoły, uczniom (używanie zwrotów 
grzecznościowych na co dzień w szkole i poza nią);
b. uszanowanie prawa nauczycieli i uczniów do prawidłowego przebiegu zajęć 
edukacyjnych. (kulturalnie i grzeczne odnosi się do pracowników Szkoły i kolegów);
c. umiejętność współpracy w zespole;
d. umiejętność opanowania swoich emocji takich jak: gniew, złość, agresja, niesienie 
pomocy słabszym, poszanowanie wytworów ludzkiej pracy; 
e. dbanie o środowisko naturalne.
8) Jednorazowe popełnienie jednego z wymienionych czynów: kradzież, wymuszenie,
znęcanie fizyczne i psychiczne, pobicie, naruszenie nietykalności osobistej, uszczerbek na 
zdrowiu, zastraszanie, wyłudzanie, picie i posiadanie alkoholu, propagowanie, 
rozprowadzanie środków psychoaktywnych lub narkotyków, palenie tytoniu, fałszowanie 
dokumentów szkolnych i prac uczniowskich kończy się upomnieniem dla ucznia 
i odnotowanie tego faktu w dzienniku oraz powiadomieniem rodziców a w szczególnych 
przypadkach powiadomieniem policji.
Uczeń otrzymuje ocenę zachowania nie wyższą niż nieodpowiednia (w danym miesiącu).
2. Przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej z zachowania ucznia, u którego stwierdzono 
zaburzenie lub odchylenia rozwojowe należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń 
lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia 
 Strona 66 z 87
specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno￾pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
3.
Dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym 
ocena zachowania jest oceną opisową, opiera się na rzetelnej obserwacji. Ustalenie oceny 
z zachowania jest integralną częścią klasyfikowania śródrocznego i rocznego.
4. Ponadto ocena z zachowania stanowi integralną część oceny poziomu funkcjonowania 
ucznia, odnosząc się głównie do:
a. umiejętności komunikowania się z otoczeniem;
b. przestrzegania ogólnie przyjętych norm współżycia, respektowanie określonych zasad;
c. radzenie sobie w różnych sytuacjach społecznych i życiowych;
d. zaspokajanie własnych potrzeb i samodzielności życiowej, zaradność;
e. wykonywanie czynności samoobsługowych;
f. pełnienia ról społecznych;
g. funkcjonowanie w środowisku domowym, wykorzystywanie nabytych umiejętności 
w życiu codziennym;
h. zachowanie w miejscach użyteczności publicznej;
i. wysiłek wkładany przez uczenia w wywiązywanie się z obowiązków, wynikających 
ze specyfiki zajęć, szczególnie dotyczy to zajęć techniki, plastyki, muzyki z rytmiką, 
wychowania fizyczne.
§ 95
1. W ocenianiu zachowania ucznia obowiązują następujące zasady:
1) ocenę okresową i roczną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii 
nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia; oceny zachowania ucznia 
dokonuje wychowawca klasy na ostatniej godzinie wychowawczej danego okresu.
2) Na dwa tygodnie przed śródrocznym lub rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady 
Pedagogicznej, wychowawca klasy jest zobowiązany do wywieszenia w pokoju 
nauczycielskim propozycji ocen z zachowania, celem zebrania informacji i opinii 
od nauczycieli, którzy mogą zgłaszać swoje zastrzeżenia i uwagi. Po zebraniu opinii 
od nauczycieli, przy uwzględnieniu samooceny uczniów, wychowawca jest zobowiązany 
poinformować uczniów oraz ich rodziców o przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej 
z zachowania.
3) Ostateczną śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną ustala wychowawca klasy. Jedyną 
sytuacją, w której może nastąpić zmiana oceny ustalonej przez wychowawcę, jest komisyjne 
ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania na skutek zastrzeżenia zgłoszonego 
przez ucznia (rodziców ucznia niepełnoletniego), które dyrektor uznał za zasadne, zgodnie 
z zapisem § 99 niniejszego statutu. Poza tą sytuacją nie istnieją inne, które uprawniałyby 
Radę Pedagogiczną do przejęcia uprawnienia wychowawcy.
 Strona 67 z 87
ZACHOWANIE WZOROWE:
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
1. w szkole i poza szkołą zachowuje się bez zarzutu, jest wzorem do naśladowania;
2. jest sumienny w nauce i wypełnianiu obowiązków;
3. chętnie podejmuje prace społeczno-użyteczne dla klasy, szkoły i środowiska;
4. rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia;
5. wyróżnia się: 
 rzetelnym stosunkiem do nauki,
 pełną odpowiedzialnością za powierzone obowiązki,
 wysoką kulturą osobistą,
 schludnym wyglądem,
 dbałością o honor szkoły,
 dbałością o piękno mowy ojczystej,
 przestrzeganiem zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm 
etycznych, poszanowaniem swojego zdrowia,
 szanowaniem mienia publicznego i prywatnego,
 pracą na rzecz szkoły, środowiska,
 dobrymi wynikami w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych,
 wykazywaniem inicjatywy twórczej,
 przeciwstawianiem się przejawom przemocy, agresji i wulgarności,
 brakiem uwag dotyczących niewłaściwego zachowania
 nie ma godzin nieusprawiedliwionych
ZACHOWANIE BARDZO DOBRE:
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
1. w szkole i poza szkołą zachowuje się bez zarzutu,
2. chętnie podejmuje prace społeczno-użyteczne dla klasy, szkoły i środowiska, 
w szczególności: 
 prezentuje wysoką kulturę osobistą, rzetelny stosunek do nauki,
 przestrzega zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm 
etycznych, szanuje swoje zdrowie, mienie publiczne i prywatne,
 odpowiedzialnie traktuje obowiązki szkolne, uczy się systematycznie 
na miarę swoich możliwości,
 jest koleżeński wobec rówieśników,
 przestrzega ustaleń przełożonych i statutu szkoły,
 przeciwstawia się przejawom przemocy, agresji i wulgarności,
 cechuje go schludny wygląd,
 dba o mienie szkoły, ład i porządek,
 nie ulega nałogom,
 nie ma godzin nieusprawiedliwionych
 Strona 68 z 87
ZACHOWANIE DOBRE:
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
1. w szkole i poza szkołą zachowuje się właściwie,
2. ma rzetelny stosunek do nauki i obowiązków szkolnych, 
w szczególności:
 przestrzega zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych,
 jest kulturalny,
 szanuje swoje zdrowie, mienie publiczne i prywatne,
 pracuje na miarę swoich możliwości,
 jest koleżeński wobec rówieśników,
 przestrzega w całości statutu szkoły,
 przeciwstawia się przejawom przemocy, agresji i wulgarności,
 cechuje go schludny wygląd,
 dba o mienie szkoły,
 nie ulega nałogom,
 jego zachowanie nie budzi zastrzeżeń,
 ma maksymalnie 8 godzin nieusprawiedliwionych
ZACHOWANIE POPRAWNE:
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
1. w szkole i poza nią zachowuje się właściwie,
2. zazwyczaj wywiązuje się z obowiązków szkolnych, 
w szczególności: 
 przestrzega zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm 
etycznych,
 jest kulturalny,
 szanuje swoje zdrowie, mienie publiczne i prywatne,
 pracuje na miarę swoich możliwości,
 sporadycznie narusza obowiązujące w szkole normy zachowania 
i regulaminy szkolne,
 ma maksymalnie 20 godzin nieusprawiedliwionych,
ZACHOWANIE NIEODPOWIEDNIE:
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
1. narusza obowiązki statutowe, ale ponosi konsekwencje i wyraża chęć poprawy,
2. narusza zasady moralne, 
w szczególności: 
 nie przestrzega zasad kultury słowa, używa wulgarnego słownictwa,
 odnosi się w arogancki sposób do innych,
 nadużywa swoich praw uczniowskich,
 Strona 69 z 87
ma demoralizujący wpływ na innych,
 rażąco łamie przepisy dotyczące estetyki wyglądu ucznia,
 ulega nałogom,
 niszczy mienie prywatne, szkolne i społeczne,
 nie przestrzega zasad bezpieczeństwa,
 nie włącza się w życie klasy i szkoły,
 nie uczy się zgodnie ze swoimi możliwościami,
 ma maksymalnie 30 godzin nieusprawiedliwionych.
ZACHOWANIE NAGANNE:
Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
1. w rażący sposób narusza obowiązujące w szkole normy zachowań, obowiązki 
statutowe oraz nie ponosi konsekwencji, nie wyraża chęci poprawy, 
w szczególności: 
 używa wulgarnego słownictwa,
 przejawia arogancki, agresywny stosunek do innych,
 popełnia kradzieże lub wymuszenia, ma konflikt z prawem,
 przynosi do szkoły niebezpieczne narzędzia lub substancje itp.,
 ulega nałogom i zachęca do nich innych,
 stosuje groźby wobec innych,
 wywołuje bójki, stosuje przemoc,
 świadomie niszczy mienie prywatne, szkolne lub społeczne,
 świadomie nie przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i naraża 
innych na niebezpieczeństwo,
 przyjmuje postawę uwłaczającą dobremu mieniu szkoły, klasy,
 nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych
ma więcej niż 30 godzin nieusprawiedliwionych.
5) wychowawca ma obowiązek, na początku roku szkolnego, poinformować uczniów 
i rodziców o zasadach oceniania zachowania;
6) ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć 
edukacyjnych; 
7) ocena zachowania uwzględnia przede wszystkim respektowanie przez ucznia zasad 
współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych oraz funkcjonowania 
w środowisku szkolnym.
8) Szczegółowe zasady oceniania zachowania określają wychowawcy wchodzący w skład 
zespołu wychowawczego, z zachowaniem przepisów określonych w Statucie.
9) Zbiór zasad, o których mowa w ust.1, uchwala Rada Pedagogiczna, po zasięgnięciu 
opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców 
 Strona 70 z 87
§ 96
Do zadań i obowiązków nauczyciela w zakresie oceniania należy w szczególności:
1)
formułowanie wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych 
śródrocznych 
i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, 
wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
2) informowanie o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu 
nauczania;
3) informowanie o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
4) informowanie o warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej 
ocenie klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
5) stwarzanie uczniowi szansy uzupełnienia braków;
6) systematyczne i rytmiczne ocenianie uczniów; 
7) dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w pkt 1, do indywidualnych 
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia;
8) informowanie i stosowanie ustalonych sposobów sprawdzenia osiągnięć edukacyjnych 
uczniów;
9) informowanie ucznia na 7 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej 
o przewidywanej ocenie okresowej/rocznej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć 
edukacyjnych oraz okresowej/rocznej ocenie zachowania;
10) umożliwianie uzyskania i podwyższania ocen bieżących;
11) informowanie uczniów i rodziców o stopniu opanowania materiału, dostarczanie 
rodzicom informacji o postępach, trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach 
ucznia;
12) uzasadnianie ustalonej oceny na wniosek ucznia lub jego rodziców;
13) udostępnianie sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac kontrolnych oraz innej 
dokumentacji dotyczącej oceniania ucznia na jego wniosek lub wniosek jego rodziców.
14) Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane do wglądu uczniowi i jego 
rodzicom w następujący sposób:
a) uczniowi w czasie zajęć edukacyjnych, które mają na celu ogólne omówienie 
sprawdzonych i ocenionych prac uczniów w danym oddziale, najpóźniej 
do 14 dni od dnia napisania prac, uczniowi udostępniana jest tylko jego 
praca,
b) po zapoznaniu się ze sprawdzoną i oceniona pracą pisemną uczeń zwraca ją 
na tych samych zajęciach edukacyjnych,
c) uczniowi nieobecnemu na zajęciach edukacyjnych, w czasie, których 
udostępniano prace, nauczyciel udostępnia ją indywidualnie na najbliższych 
zajęciach, na których uczeń będzie obecny i krótko ją omawia,
d) sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane do wglądu jego 
rodzicom w pomieszczeniu szkolnym w czasie spotkań nauczycieli 
 Strona 71 z 87
z rodzicami, w czasie dyżurów nauczycieli i konsultacji, po wcześniejszym 
umówieniu się rodziców z nauczycielem na spotkanie,
e) rodzice po zapoznaniu się, w obecności nauczyciela, ze sprawdzoną 
i ocenioną pisemną pracą swojego dziecka, zwracają ją nauczycielowi,
f) na prośbę rodzica, nauczyciel omawia sprawdzoną i ocenioną pracę ucznia.
§ 97
Do zadań i obowiązków ucznia w zakresie oceniania należy:
1) systematyczne przygotowywanie się do zajęć edukacyjnych;
2) wnioskowanie o usprawiedliwienie nieobecności na zajęciach;
3) regularne odrabianie prac domowych;
4) prowadzenie zeszytu przedmiotowego, notatek, zeszytów ćwiczeń i innych wymaganych 
przez nauczyciela;
5) pisanie każdej pracy kontrolnej;
6) aktywne uczestnictwo w zajęciach;
7) na miarę swoich możliwości wkładanie wysiłku w wywiązywanie się z obowiązków 
na wychowaniu fizycznym, technice, plastyce i muzyce.
§ 98
1
. Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do nauczyciela o ustalenie wyższej 
niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej.
2. Prośba może być wyrażona ustnie lub w formie pisemnej.
3. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jest zobowiązany dokonać analizy 
zasadności wniosku, o którym mowa w ust. 1.
4. Nauczyciel dokonuje analizy wniosku w oparciu o udokumentowane realizowanie zadań 
i obowiązków przewidzianych dla danych zajęć edukacyjnych. W oparciu o tę analizę 
może ocenę podwyższyć lub utrzymać.
5. Nauczyciel może przed zebraniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej dokonać 
sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia, w formach stosowanych przez nauczyciela, 
w obszarze uznanym przez nauczyciela za konieczne.
6. Ustalona w ten sposób ocena jest ostateczna w tym trybie postępowania.
§ 99
1.
Uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do wychowawcy o ustalenie wyższej niż 
przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Prośba może być wyrażona ustnie lub w formie pisemnej.
3. Wychowawca jest zobowiązany dokonać analizy zasadności wniosku, o którym mowa 
w ust. 2.
4. Wychowawca dokonuje analizy wniosku w oparciu o udokumentowane realizowanie 
obowiązków określonych w § 77 ust.2. W oparciu o tę analizę może ocenę podwyższyć 
lub utrzymać.
 Strona 72 z 87
5. Wychowawca może przed zebraniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej dokonać 
analizy wniosku ucznia w zespole, w skład którego wchodzi przewodniczący zespołu 
wychowawców, wychowawca klasy, przedstawiciel samorządu klasy, do której uczeń 
uczęszcza.
6. Ustalona w ten sposób ocena jest ostateczna w tym trybie postępowania.
§ 100
1. Klasyfikacja okresowa polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć 
edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia 
oraz ustaleniu – według skali ustalonej w Statucie – śródrocznych ocen 
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Klasyfikację okresową przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w okresie 7 dni 
poprzedzających zakończenie I okresu.
3. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych 
określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia w danym roku szkolnym 
oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny 
zachowania według skali, o której mowa w § 84ust. 2 i § 91 ust. 2 Statutu.
 
§ 101
1.
Ustala się następujące zasady informowania rodziców:
1) wymaganiach edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zasadach oceniania zachowania 
uczniowie i rodzice informowani są na początku roku szkolnego:
a) uczniowie - na pierwszej lekcji zajęć edukacyjnych, na początku roku szkolnego;
b) rodzice – na pierwszym zebraniu rozpoczynającym rok szkolny;
2) ocenach bieżących z zajęć edukacyjnych i o zachowaniu ucznia rodzice informowani są:
a) na spotkaniach z rodzicami, zgodnie z kalendarzem Szkoły;
b) na spotkaniach indywidualnych, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z wychowawcą 
lub nauczycielem przedmiotu;
c) pisemnie:
(-) notatką w Zeszycie kontaktów z rodzicami (wymagany podpis rodziców);
(-) poprzez zapis w e-dzienniku
(-) listem poleconym na 30 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej 
(tylko w przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej z jednego lub kilku 
przedmiotów );
d) telefonicznie (w wyjątkowych sytuacjach wymagających natychmiastowego kontaktu 
z rodzicem).
2. Informację o przewidywanych dla ucznia rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć 
edukacyjnych przekazują uczniom i ich rodzicom nauczyciele poszczególnych zajęć 
edukacyjnych .
1) Informację wymienioną w ust.2 nauczyciele przekazują uczniowi i jego rodzicom 
w terminie 2 tygodni przed Radą Klasyfikacyjną, w następujący sposób:
a) uczniowi bezpośrednio, w formie ustnej w czasie zajęć edukacyjnych, 
 Strona 73 z 87
b) uczniowi nieobecnemu na zajęciach edukacyjnych, w czasie, 
w którym przekazano powyższą informację, nauczyciel przekazuje 
ją indywidualnie na najbliższych zajęciach, na których uczeń będzie obecny,
c) rodzicom ucznia - pisemnie poprzez informację zawartą w dzienniku 
elektronicznym lub poprzez wychowawcę klasy w formie ustnej w bezpośredniej 
rozmowie indywidualnej lub w czasie spotkania klasowego z rodzicami.
3. Informację o przewidywanej dla ucznia rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zachowania 
przekazuje uczniom i ich rodzicom wychowawca klasy.
1) pisemnie poprzez informację umieszczoną w dzienniku elektronicznym i w formie ustnej 
w bezpośredniej rozmowie indywidualnej lub w czasie spotkania klasowego z rodzicami.
4. Nauczyciel zajęć edukacyjnych oraz wychowawca klasy, na 7 dni przed terminem 
zebrania Rady Pedagogicznej podejmującym uchwałę w sprawie wyników klasyfikacji, 
informuje ustnie ucznia o przewidywanej dla niego ocenie śródrocznej i rocznej, 
z podaniem jej uzasadnienia;
1) w przypadku przewidywanej oceny niedostatecznej bądź ewentualnego braku 
możliwości dokonania klasyfikacji ucznia – informacje przekazuje się na 30 dni przed 
terminem zebrania Rady Pedagogicznej zatwierdzającego wyniki klasyfikacji. 
5. przewidywanej ocenie niedostatecznej bądź ewentualnym braku możliwości dokonania 
klasyfikacji ucznia stosuje się następujące formy powiadamiania rodziców:
1) wysyłanie pisma przez sekretariat Szkoły;
2) wpis informacji do Zeszytu kontaktów z rodzicami ze zwrotnym potwierdzeniem 
przyjęcia wiadomości potwierdzonej podpisem rodzica;
3) ustne przekazanie informacji w czasie rozmowy indywidualnej, potwierdzonej wpisem 
do dziennika.
6. W okresie od powiadomienia, o którym mowa w ust.1, do zebrania Rady Pedagogicznej 
zatwierdzającego wyniki klasyfikacji, przewidywana ocena okresowa lub roczna może 
ulec zmianie na zasadach określonych przez nauczyciela przedmiotu – w wyniku 
sprawdzianu pisemnego, ustnego lub praktycznego odbywającego się bez konieczności 
powoływania komisji.
§ 102
1. Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora 
szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna 
ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa 
dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w formie 
pisemnej, w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub 
roczna ocenę klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa 
dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, zastosowanie mają procedury zawarte w §109 
EGZAMIN SPRAWDZAJĄCY. 
 Strona 74 z 87
§ 103
Egzamin klasyfikacyjny
1
. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kliku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, 
jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej 
z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu 
przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. 
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać 
egzamin klasyfikacyjny. Składa wówczas podanie do dyrektora szkoły nie później, niż 
w dniu klasyfikacyjnego posiedzenia rady pedagogicznej ( przed rozpoczęciem 
posiedzenia).
3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub 
na wniosek jego rodziców ( prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę 
na egzamin klasyfikacyjny. Wniosek wpłynąć musi najpóźniej w dniu klasyfikacyjnego 
posiedzenia rady pedagogicznej (przed rozpoczęciem posiedzenia).
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębny
przepisów indywidualny program lub tok nauki oraz uczeń spełniający obowiązek
szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą. 
5. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, informatyki i wychowania fizycznego ma 
przede wszystkim formę zadań praktycznych.
§ 104
1. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej.
2. Termin egzaminu klasyfikacyjnego śródrocznego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim 
tygodni ferii zimowych, a rocznego - w ostatnim tygodniu ferii letnich.
3. Zakres egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi 
opiekunami) najpóźniej w ostatnim tygodniu zajęć dydaktyczno- wychowawczych roku 
szkolnego a śródrocznego w ostatnim tygodniu przed feriami zimowymi.
4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
5. W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły - jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel danych zajęć edukacyjnych,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel takiego samego lub pokrewnego przedmiotu.
6. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni- w charakterze obserwatorów￾rodzice ( prawni opiekunowie) ucznia.
7. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający 
w szczególności:
a) skład komisji,
b) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
c) zadania ( ćwiczenia) egzaminacyjne,
d) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych 
odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
 Strona 75 z 87
§ 105
1. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu 
nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany". Uczeń 
nieklasyfikowany nie uzyskuje promocji i powtarza klasę.
2. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć 
edukacyjnych jest ostateczna. 
3. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena 
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna. Może być jedynie zmieniona 
w wyniku egzaminu poprawkowego ( którego termin wyznacza dyrektor szkoły nie później, 
niż do końca września).
§ 106
Egzamin poprawkowy
1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń który w wyniku klasyfikacji rocznej 
uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać 
egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić 
zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych. 
2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustanej, z wyjątkiem 
egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, których 
egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii 
letnich.
4. Uczeń otrzymuje pisemną informację o terminie egzaminu poprawkowego 
od wychowawcy klasy najpóźniej trzy dni po klasyfikacyjnym posiedzeniu rady 
pedagogicznej. Nauczyciel przedmiotu, z którego uczeń będzie zdawał egzamin 
poprawkowy, przygotuje i przekaże uczniowi w formie pisemnej, najpóźniej w ostatnim 
dniu zajęć edukacyjnych, zakres materiału na ocenę dopuszczającą z tego przedmiotu. 
Wychowawca odnotuje fakt przekazania informacji uczniowi o terminie egzaminu 
w dzienniku lekcyjnym ( podpis ucznia w dzienniku). 
§ 107
 1. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. 
Egzamin przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem sprawdzian z plastyki, 
muzyki, zajęć komputerowych, zajęć technicznych oraz wychowania fizycznego, z których 
sprawdzian powinien mieć przede wszystkim formę zajęć praktycznych.
2. W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły lub wicedyrektor- jako przewodniczący komisji;
b) nauczyciel przewodniczący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek 
komisji.
3. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału 
w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. 
W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela 
 Strona 76 z 87
prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela 
zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
4. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający 
 w szczególności:
a) skład komisji;
b) termin egzaminu poprawkowego;
c) pytania egzaminacyjne;
d) wyniki egzaminu poprawkowego oraz uzyskana ocenę.
e) do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych 
 odpowiedziach ucznia. 
f) Protokół umieszcza się w dokumentacji szkolnej w segregatorze” Egzaminy 
poprawkowe” 
§ 108
1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego 
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, 
wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
2. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy 
programowo wyższej i powtarza klasę.
3. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu 
danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał 
egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, 
że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planie nauczania, 
realizowane w klasie programowo wyższej. 
4. Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora 
szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uzyskana 
w wyniku egzaminu poprawkowego została ustalona niezgodnie z przepisami prawnymi 
dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w formie pisemnej, 
w terminie do 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W takim przypadku 
obowiązują procedury zawarte w §109 Egzamin sprawdzający, z tym, że wówczas ocena 
ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 109
Egzamin sprawdzający
1. Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora 
szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena 
klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi 
trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w formie pisemnej w terminie 
do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
2. Dyrektor rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania 
i powiadamia o swojej decyzji ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów).
3. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub 
roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa 
dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje odpowiednią komisję. 
 Strona 77 z 87
 
§ 110
1. W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych komisja przeprowadza 
sprawdzian wiadomości i umiejętności (egzamin sprawdzający), w formie pisemnej i ustnej 
z wyjątkiem sprawdzian z plastyki, muzyki, zajęć komputerowych zajęć technicznych 
oraz wychowania fizycznego, z których sprawdzian powinien mieć przede wszystkim formę 
zajęć praktycznych oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych:
a) termin egzaminu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami);
b) w skład komisji wchodzą:
 nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako przewodniczący komisji;
 nauczyciel prowadzący takie same zajęcia edukacyjne lub zajęcia pokrewne;
c) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału 
w pracy komisji na własną prośbę lub innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. 
W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same 
zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego, w innej szkole następuje 
w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły,
d) ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może 
być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, 
z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, które 
może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego (jeżeli zastrzeżenie nie dotyczy 
oceny niedostatecznej z egzaminu poprawkowego). Zastosowane wówczas są procedury 
zawarte w § EGZAMIN POPRAWKOWY- w takim przypadku ocena uzyskana w wyniku 
egzaminu poprawkowego jest ostateczna,
e) z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności;
 skład komisji,
 termin sprawdzianu,
 zadania (pytania) sprawdzające,
 wyniki sprawdzianu oraz ustalona ocenę;
f) protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia;
g) Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych 
odpowiedziach ucznia;
h) Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu 
sprawdzającego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym 
terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§111
Powyższe przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej 
z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do 
zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. 
W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

 

Strona psppokrzywianka.superszkolna.pl została sfinansowana w ramach projektu "Trasa 78- ze śląskiego w świętokrzyskie", który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.