"Dzieci są nadzieją, która rozkwita wciąż na nowo, projektem, który nieustannie się urzeczywistnia, przyszłością, która pozostaje zawsze otwarta." Jan Paweł II::"W codziennym trudzie, w wysiłku umysłu, woli serca - obraz dziecka pozostaje dla człowieka natchnieniem i źródłem nadziei". Jan Paweł II

Program

PROGRAM REALIZACJI WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ W POKRZYWIANCE

W ROKU SZKOLNYM 2024/ 2025

 

 

I. Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560 i 1669)

2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r . - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967)

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli

4. Rozporządzenie Ministra Edukacji  Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 2016 r. – Prawo oświatowe Dz. U. 2017 poz. 59)

 

II. Założenia:

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia. System ten określa rolę i zadania osób odpowiedzialnych w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. Adresatami  są uczniowie, ich rodzice, nauczyciele oraz instytucje wspomagające proces doradczy. Uczeń przygotowany do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który zna swoje zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny i ma plany na przyszłość.

 

III. Cele ogólne i szczegółowe:

Przygotowanie uczniów do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia i zawodu. Cel główny wykazuje konieczność kształcenia u uczniów konkretnych umiejętności niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych. Jest zobowiązaniem całej społeczności szkolnej do systematycznych oddziaływań wychowawczo – doradczych.

  • Wybór zawodu jest procesem będącym sekwencją decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia.

  • Na wybór zawodu składają się: wiedza na temat siebie, wiedza na temat zawodów, ścieżek edukacyjnych i rynku pracy.

  • Na wybór zawodu wpływają głównie cechy osobowościowe jednostki (temperament, charakter, zdolności), zainteresowania, umiejętności, doświadczenia, wyznawane wartości, czynniki emocjonalne, zdrowotne, a także wpływ otoczenia i aktywność własna.

  • Działania w ramach WSDZ muszą być systematyczne, zaplanowane i realizowane
    wg harmonogramu pracy szkoły.

  • WSDZ obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami.

  • WSDZ ma charakter planowych działań ogółu nauczycieli i koordynowany jest przez szkolnego doradcę zawodowego.

Cele szczegółowe zakładają następujące aktywności :

Uczniowie:

- rozwijają umiejętności pracy zespołowej oraz kształtowania właściwych relacji społecznych;

- wiedzą jak rozwijać swoje zainteresowania, pasje i talenty;

- posiadają informacje o zawodach, ofercie edukacyjnej i rynku pracy;

- potrafią podejmować decyzje w oparciu o wiedzę o swoich zasobach;

Nauczyciele:

- potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów;

- rozwijają talenty, zainteresowania, zdolności, predyspozycje uczniów;

- wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji, kierują do specjalistów;

- znają ścieżki edukacyjne, ofertę szkół, zasady rekrutacji;

- włączają partnerów w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole;

Rodzice:

- znają mocne i słabe strony swojego dziecka;

- są zaangażowani i przygotowani do pełnienia roli „pierwszych doradców”

- znają czynniki ważne przy wyborze szkoły i zawodu

- znają ścieżki edukacyjne, ofertę szkół, zasady rekrutacji

- wiedzą, gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci

- angażują się w pracę doradczą szkoły

 

IV.  Osoby odpowiedzialne za realizację programu.

     Dyrektor:

•  odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;

•  współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;

•  wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole i instytucjami zewnętrznymi;

• zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;

• organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.

    Doradca zawodowy:

• określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;

• pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;

• prowadzi zajęcia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;

• wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;

•  prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów;

• diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z   doradztwem zawodowym;

• planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;

• gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;

• organizuje współpracę z otoczeniem szkoły podnoszącą efektywność prowadzonych działań związanych z doradztwem zawodowym;

• współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym;

• gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym;

• współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.

     Wychowawcy:

• określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;

• eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;

• włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;

• realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;

• wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;

• współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;

• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

        Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):

• określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;

• eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;

• współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;

• przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. plastycznych, muzycznych;

• prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;

• organizują  kąciki zawodoznawcze;

• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

             Pedagog

• wspiera uczniów, nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym

• wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;

• współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;

• współpracują z dyrektorem, doradcą zawodowym, wychowawcami oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;

• gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym;

• współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.

 

V. Roczny plan działań:

 

Rodzaj działania (tematyka zajęć)

Metody i formy realizacji

Odbiorcy

Realizatorzy i sojusznicy

Terminy

Uwagi do realizacji komentarze

Mam talent! Prezentacja swoich zainteresowań.

Pokaz, indywidualne wypowiedzi, opis, prezentacja.

Uczniowie

Uczniowie wychowawcy

IX- VI 2024/2025

metody dostosowane do wieku uczniów

Zawody – co warto o nich wiedzieć.

Wywiad z przedstawicielami  zawodów, wycieczki, prezentacje multimedialne.

Gazetka ścienna

padlet

Uczniowie

Nauczyciele

Doradca zawodowy

2024/2025

 

wg realizowanych działań, prezentacja postaci odkrywców, wynalazców, ludzi, którzy wnieśli znaczący wkład w dorobek cywilizacyjny- w zależności od realizowanego tematu

Zawody wokół nas.

Obchody Dnia Edukacji Narodowej, poznajemy zawody  naszych najbliższych.

Uczniowie

Doradca zawodowy, nauczyciele, wychowawcy

 2024/2025

wg planu poznajemy zawody dziennikarza, redaktora, montażysty programu, bibliotekarza- wycieczka

Zawody chroniące zdrowie i bezpieczeństwo ludzi.

Rozmowa nauczająca, pokaz, opis.

Dzieci oddziału przedszkolnego,

Uczniowie klas I - VIII

Wychowawcy klas,

X 2024

-V 2025

zgodne z treściami programowymi wg planu-spotkanie z ratownikiem medycznym, lekarzem itp.

Wolontariat jak to działa?

Rozmowa nauczająca, pokaz, działanie ukierunkowane na Wolontariat, który może być wstępem do kariery.

Uczniowie

Wychowawcy klas VI - VIII, 

2024/2025

wg planu działań

1. Sukcesy małe i duże czyli poszukiwanie mocnych stron ucznia.

2. Jak wybrać zawód, który do ciebie pasuje?

Konkursy, pogadanka, dyskusja, film edukacyjny, wycieczka multimedialna, wykonanie prezentacji multimedialnych na temat wybranych  zawodów.

Uczniowie klas IV -VIII

Wychowawcy klas IV -VIII, nauczyciel techniki, nauczyciel informatyki

 

Rok szkolny 2024/2025

 

wg rozkładu zajęć

Doradztwo zawodowe

Pogadanka, wykład, dyskusja,testy kwestionariusze

Uczniowie klasy VIII

Nauczyciel doradztwa zawodowego

 2024/2025

zgodne z treściami programowymi wg planu

minimum 10 godzin dla poszczególnej klasy.

1. Współczesna edukacja –  systemu edukacyjny w Polsce.

2. Co to jest rynek pracy?

Pogadanka, wykład, dyskusja,

Uczniowie klasy VIII

Nauczyciel wiedzy o społeczeństwie

Rok szkolny 2024/2025

zgodne z treściami programowymi

Jesteś autorem swojej przyszłości.

Aktywny udział uczniów klasy VIII w poznaniu ofert szkół ponadpodstawowych. Prezentacje multimedialne, zdalny pokaz oferty.

Uczniowie klasy VIII

Wychowawca klasy VIII, pedagog, doradca zawodowy

 IX-V 2024/2025

forma i metoda dostosowana do potrzeb uczniów

Spotkanie z przedstawicielami szkół średnich.

Spotkania informacyjne i rozmowy.

Uczniowie klasy VIII

Wychowawca klasy VIII, pedagog, doradca zawodowy

2024/2025

wg ustalonych terminów, 

 

W roku szkolnym 2024/2025 z zakresu doradztwa zawodowego przewidziano do realizacji wyjazd do Kielc 27.09.2024 roku. W ramach wyjazdu uczniowie odwiedzą Centrum Edukacji Medialnej w Kielcach oraz Wojewódzką Bibliotekę Publiczną im. Witolda Gombrowicza, gdzie poznają zawody: redaktora, dziennikarza, montażysty programu radiowego itp oraz bibliotekarza

         Przewidziana tematyka zajęć z doradztwa zawodowego w klasie VII szkoły podstawowej.:

1. Czym będziemy się zajmować  na zajęciach doradztwa zawodowego. 

2. Każdy z nas jest inteligentny! Poznajemy swoje umiejętności, zdolności i zainteresowania. 

3. Predyspozycje oraz czynniki wpływające na wykonywanie zawodu pod kątem ochrony naszego zdrowia i życia  (tematyka realizowana podczas wycieczek zawodoznawczych).

 4. Komunikacja interpersonalna - uczymy się pracy , współdziałania i szacunku w grupie. (tematyka realizowana podczas wycieczek zawodoznawczych).

 5. Jaką  wartość ma praca dla człowieka. (tematyka realizowana podczas wycieczek zawodoznawczych).

 6. Radzimy sobie ze stresem i emocjami, które nam towarzyszą w życiu zawodowym.

 7.  Zawody przeszłości i przyszłości. (tematyka realizowana podczas wycieczek zawodoznawczych).

 8. Poznajemy szkoły i kierunki w naszym regionie i tworzymy ścieżki kariery edukacyjnej i zawodowej.

9.  Poznajemy zawody -wycieczka do wybranych instytucji w regionie. ( zaplanowano-7-8  godzin dydaktycznych

10. Komunikacja interpersonalna jako ważny element w wykonywaniu zawodów przyszłości. ( temat 4 i 7).

  

 

  Przewidziana tematyka zajęć z doradztwa zawodowego w klasie VIII:

1. Plan pracy doradcy zawodowego- możliwości i ograniczenia. 

2. Zapoznanie z zasadami rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej oraz gromadzenie informacji dotyczących szkół i kierunków kształcenia w naszym regionie. Tworzymy plan własnej drogi dalszego kształcenia i rozwoju kariery zawodowej.

3. Weryfikujemy wiedzę na temat zawodów oraz specjalności pod kątem ochrony naszego zdrowia i życia.(tematyka realizowana podczas wycieczek zawodoznawczych)

4. Wymagania pracodawców wobec pracowników.( tematyka realizowana podczas wycieczek zawodoznawczych). 

5. Źródła pozyskiwania informacji o rynku pracy. ( tematyka realizowana podczas wycieczek zawodoznawczych). 

6. Tworzymy plan własnej drogi dalszego kształcenia i rozwoju kariery zawodowej. 

7. Warsztaty z zakresu autoprezentacji z wykorzystaniem nowoczesnej technologii .( tematyka realizowana podczas wycieczek zawodoznawczych). 

8. Wycieczka jako forma poznania lokalnego rynku pracy z uwzględnieniem wymagań pracodawców wobec pracowników (temat 3,4, 5, 6).

9, 10. CV list motywacyjny jako forma pierwszego kontaktu z pracodawcą.

  VI Przewidywane efekty:

  • kształtowanie aktywności zawodowej uczniów;

  • pomoc rodzicom i opiekunom w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci;

  • umożliwienie dostępu do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców;

  • świadome, trafne decyzje edukacyjne i zawodowe;

  • zrozumienie mechanizmów rynku pracy;

  • świadome planowanie swoich działań;

  • świadomość ponoszenia konsekwencji złych decyzji;

  • zrozumienie roli kształcenia ustawicznego;

  • wspieranie motywacji wewnętrznej;

  • dokonywanie adekwatnej samooceny;

  • umiejętność pracy zespołowej,

  • rozpoznawanie swoich mocnych i słabych stron.

  • przygotowanie materiałów pomocniczych  na zajęcia doradztwa zawodowego , prowadzenie padletu

  • opracowanie wyników ankiety przeciwwskazania do danej pracy zawodowej

 

VII. Ocena i ewaluacja.

            Ewaluacji poddawani są uczniowie wypełniając ankietę po zakończeniu bloku z doradztwa zawodowego. Podsumowania dokonuje w formie pisemnej szkolny doradca zawodowy, a wyniki prezentuje na radzie pedagogicznej. Monitorowanie osiągnięć dzieci w młodszym wieku szkolnym w różnego rodzaju konkursach w celu rozwijania zdolności w poszczególnych dziedzinach nauki i sztuki.

Opracowanie: Agnieszka Wudarska

 

Strona psppokrzywianka.superszkolna.pl została sfinansowana w ramach projektu "Trasa 78- ze śląskiego w świętokrzyskie", który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.